Terkini

Kembalinya Ustaz Harun Taib,kehilangan tokoh ilmuan-Haji Hadi

SHAH ALAM - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan pemergian Almarhum Datuk Harun Taib sebagai kehilangan seorang ilmuan dalam gerakan dakwah Islam sehingga akhir hayatnya.

Menurutnya beliau tidak jemu mendidik dan berjuang kepada parti walaupun dalam keadaan uzur sebelum menghembuskan nafas terakhir semalam.

"Sesungguhnya almarhum telah pergi dahulu bertemu Tuhan Rabbul Jalil di saat Pas dan ummah masih memerlukan bimbingan dan ilmu beliau.

"Almarhum sudah tidak bersama kita, tetapi peninggalan ilmu Almarhum amat berbekas di hati para ahli Pas serta pendokongnya yang tidak jemu mendidik dan berjuang walaupun beliau keuzuran di akhir hayat beliau," katanya memetik ucapan takziahnya, hari ini.

Harun yang juga Ketua Ulama Pas meninggal dunia pada jam 12.10 awal pagi Sabtu dan beliau menghembuskan nafas terakhirnya di sisi isteri dan anak-anaknya di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu.

Jenazah Almarhum Ustaz Harun telah disolatkan kira-kira jam 10 pagi tadi di Markas Tarbiyah Kubang Lembik, Manir, Kuala Terengganu.

Sementara, Timbalan Pesuruhjaya Pas III Selangor, Khalid Samad pula berkata, beliau yang mengenali Almarhum sejak 1983 itu menyifatkannya sebagai aktif dalam dewan ulama meskipun ketika itu tidak memegang apa-apa jawatan tinggi.

"Saya kenal beliau sejak 1983 ketika mula-mula masuk Pas, selalu bersembang dengannya di Rusila dan bermalam di rumahnya di Hulu Terengganu.
 
"Beliau merupakan seorang yang cukup komited dalam perjuangan Pas dan merupakan kehilangan besar dari segi ilmu dan pengalaman yang ada pada dirinya," katanya.

Bagi anak kepada bekas Presiden Pas, Ahmad Fauwaz Fadzil berkata, pemergian Harun tiada tolok gantinya, meskipun anak muridnya mampu meneruskan usaha dakwah dan legasi perjuangannya, namun ilmu dan pengalamannya sukar dicari ganti.

"Beliau merupakan seorang tokoh yang punyai pemikiran, ilmu dan sejarah yang bagus, pengorbanannya sebagai ulama yang masuk politik secara langsung umpama permata buat kita.
 
"Kita bukan menyambung peranan individu tetapi menyambung pemikiran dan legasi seseorang tokoh sukar dicari ganti," katanya.

Tidak ketinggalan mengucapkan takziah kepada keluarga Almarhum ialah Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail yang berharap keluarga dan sanak saudara beliau tabah menghadapi pemergiannya.

"PKR merakamkan ucapan takziah buat keluarga Allahyarham Datuk Harun Taib, Ketua Dewan Ulama Pas yang telah meninggal dunia awal hari ini.

"Semoga ALLAH SWT mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham, dan menempatkan beliau di kalangan orang-orang yang beriman," katanya dalam satu kenyataan medianya, hari ini.

0 Response to "Kembalinya Ustaz Harun Taib,kehilangan tokoh ilmuan-Haji Hadi"

Post a Comment