Terkini

Mata wang ringgit jatuh kepada RM3.8045 berbanding USD1.

Dulu tuduh George Soros, spekulasi duit Malaysia, sekarang siapa pula jadi kambing hitam.


Mata wang ringgit jatuh ke paras terendah sejak tambatan dolar dihapuskan pada tahun 2005 – serentak dengan peningkatan risiko Greek akan keluar dari zon euro dan membantutkan permintaan dalam pasaran baru muncul.

Berdasarkan data yang dikumpul Bloomberg setakat 8.31 pagi ini di Kuala Lumpur, mata wang itu susut sebanyak 0.7% kepada 3.8045 berbanding dolar.

Ringgit ditambat pada RM3.8 bagi setiap dolar pada tahun 1998 sewaktu krisis kewangan Asia selepas ia susut sebanyak 35% berbanding tahun sebelumnya sewaktu baht Thai turut mengalami penurunan.

Mata wang Malaysia mempamerkan prestasi tukaran paling buruk di Asia tahun ini, sewaktu perdebatan politik menyelubungi firma sarat hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) terus berlangsung dan menghantui Datuk Seri Najib Razak.

Penurunan 48% harga minyak mentah dari harga tertinggi tahun lepas menyebabkan Fitch Ratings memberi amaran pada Mac lalu, negara pengeksport bersih minyak ini berdepan penurunan taraf kerana keadaan kewangan yang merosot.

Fitch tidak menurunkan taraf pada 30 Jun lalu selepas penilaian sebaliknya, menaikkan penarafan A-, gred pelaburan keempat terendah, dari negatif kepada stabil dan ia melonjakkan tahap optimis terhadap ringgit buat seketika. – 6 Julai.(sumber tmi)


0 Response to "Mata wang ringgit jatuh kepada RM3.8045 berbanding USD1."

Post a Comment