Terkini

1MDB -cawangan khas serbu pejabat Timbalan Pendakwa Raya.

KUALA LUMPUR: Polis menyerbu pejabat Timbalan Pendakwa Raya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Ahmad Sazilee Abdul Khairi pada Sabtu malam untuk mencari dokumen yang berkaitan dengan syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Menurut sumber SPRM kepada Astro AWANI, serbuan selama dua jam bermula pukul 7 malam oleh sekumpulan pegawai Cawangan Khas merampas sejumlah dokumen berkaitan.

Serbuan di pejabat Ahmad Sazilee di Bahagian Operasi Khas SPRM, Putrajaya itu turut merampas satu komputer riba.

Difahamkan, polis turut merampas dokumen "Perintah Operasi" iaitu dokumen yang ditandatangani Ketua Bahagian Operasi yang bertanggungjawab menjalankan siasatan terhadap SRC International Sdn Bhd, sebuah entiti milik 1MDB.

Kira-kira 12 pegawai dan anggota polis terbabit dalam serbuan itu.

Sebelum itu, polis juga dilaporkan memeriksa kediaman Ahmad Sazilee, yang dipinjamkan dari Jabatan Peguam Negara.

Ahmad Sazilee, yang dipinjamkan dari Jabatan Peguam Negara merupakan antara tiga individu yang ditahan pada awal pagi Sabtu bagi membantu siasatan polis berhubung beberapa laporan polis yang dibuat terhadap Pengarang blog politik Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown.

Mereka telah dibebaskan pada tengah malam Sabtu.

Menurut Penolong Ketua Urus Setia Ketua Polis Negara, Bahagian Komunikasi Korporat, ACP Datin Asmawati Ahmad, ketiga-tiga individu itu dibebaskan dengan jaminan polis.

Selain Ahmad Sazilee, dua lagi individu yang ditahan ialah bekas Ahli Lembaga Penasihat SPRM, Tan Sri Rashpal Singh serta Ahli Sekretariat Kewangan dan Pasukan Petugas Khas Pentadbiran Bahagian Pencegahan Pengubahan Wang Haram (AMLA) dan Jabatan Peguam Negara, Jessica Gurmeet Kaur.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar dalam satu kenyataan Sabtu berkata, polis sudah merakam percakapan ketiga-tiga individu itu berhubung laporan berbaur fitnah yang dibuat oleh Clare.

Menurutnya, beberapa pegawai dari Bank Negara Malaysia dan beberapa bank komersial akan turut dipanggil bagi membantu siasatan polis.( Sumber astroawani.)

0 Response to "1MDB -cawangan khas serbu pejabat Timbalan Pendakwa Raya."

Post a Comment