Bicara Politik

Bicara Politik
22.1.18 Taiping.
Terkini

Kata-kata hikmat dari PAS buat UMNO boleh terus berkuasa.

Kata-kata hikmat dari PAS buat UMNO boleh terus berkuasa.

PAS mahu jadi Penasihat-Hj Hadi
Najib tidak gadai negara - Nik Amar
Tukar kerajaan belum tentu baik - Tuan Ibrahim Tuan Man
Pas dan Umno banyak persamaan - Takiyuddin Hassan
Pas ubah pendekatan untuk dekati dengan UMNO & BN - Idris Ahmad

Aktiviti kerajaan dan parti borong sakan.

30 Responses to "Kata-kata hikmat dari PAS buat UMNO boleh terus berkuasa. "

  1. Cuba memutarbelitkan kenyataan pimpinan PAS..

    Bagaimana pula dgn kenyataan rakyat akan jatuhkan kerajaan PAS di kelantan..bukankah itu memberi satu perangsang yg kuat buat UMNO..kenyataan ini jelas dan spesifik..

    ReplyDelete
  2. Walaun-walaun ni cerdik tp sayang sikit, taksub kpd pimpinan yg kurang cerdik.
    Pemimpin dia kurang cerdik hinggakan tergamak tunjuk gambo kote sendiri kpd Mek Fikah...walaun tak la sebodoh itu nk tunjuk sama kan.
    Kita boley tau laa sejauh mana cerdiknya otak walaun berfikir.. hinggakan ketua ulama mereka sendiri yang tunjuk kote pun mereka tak caya!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pok mat...hang dgn siti kasim sibling ka?

      Delete
    2. umno dan pas banyak persamaan..takiyudim kata...hadi dulu kata umno umpama biawak hidop...huhukkk

      Delete
    3. Takiyuddin merujuk kpd sejarah yg menyebabkan pas umno berpecah di mana sebelum berpecah pas umno tak byk perbezaan. Sama juga antra pan dan dap ; mana ada banyak perbezaan.. bila ada kristian evangelis cuba melebarkan dakyahnya; kedua2 pan dan dap mana ada menentang malah memberi sokongan pula..

      Delete
  3. Pok amid takde idea dan modal yg berfakta utk lawan hujah pas.. kalau setakat merujuk kpd FB sudah jadi kebiasaan gambar2 yg diedit berleluasa melalui FB.. tapi pok amid mana ambil peduli ini semua sebagaimana pemimpin pok amid dulu yg mana ada peduli pun utk langgar sumpah.. kan pok amid?

    ReplyDelete
  4. PAS dan UMNO banyak persamaan? Bukankah dulu Hj Hadi dah kafirkan melayu2 UMNO! Bukankah itu bermakna PAS ada persamaan dengan geng2 yang Tuan Presideng mereka sendiri kafirkan? Perlu di ingat, Amanat Hj Hadi yang kafirkan orang2 UMNO tu belum lagi ditarik balik...so sapa kafir dan sapa yang Islam atau "kafir mengkafir" ni adalah alat PAS untuk jual agama dan mengail undi. Bagi aku,lebih baik kita pegi mencandat sotong dari mengail undi dengan menkafir dan membaruakan pihak yang tak sependapat dengan kita tapi itu aku dan aku bukanlah Tok Guru...Tapi ramai agaknya geng2 walaun yang akan label aku sebagai Tok Sami dan Tok Kong sebab mendedahkan keceluparan dan kelancangan mulut tok guru mereka...Lantak lah...

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nick, aku nak tanya satu soalan je.. boleh tak tunjukkan mana satu ayat dlm amanat tu yg mengkafirkan melayu2 UMNO?

      Kalau kamu tak boleh jawab maka sahlah PAN kini giat mempertahankan penyebaran dakyah kristian evangelis terutama oleh hannah yeoh..

      Delete
    2. ok. kalau betul kenapa terjadi kes sembahyang dua kumpulan imam dalam satu masjid. tak dibenarkan hadir kenduri umno.

      Delete
    3. Hahahahhaha.. kau tanya aku? Manalah aku tahu.. kalau kau nak tuduh2, aku pun boleh aje tuduh.. katakanlah aku tuduh sbbnya masa tu para pemimpin UMNO asyik keluarkan ayat2 yg boleh menggugurkan akidah maka berlakulah kecelaruan di peringkat bawahan dan akar umbi iaitu di antara rakyat yg faham ucapan2 yg boleh menggugurkan akidah dengan rakyat yg tidak faham langsung akan ucapan2 yg boleh menggugurkan akidah.. logik juga tuduhan aku tu kan ikan? Ataupun org boleh aje tuduh secara sembrono akan amanat tu puncanya sedangkan dlm amanat tu takde satu pun ayat yg mengkafirkan sesiapa!

      Delete
    4. Dari pemerhatian kitaorg yg sering dikafirkan ni..sekarang ni..aku ulang..sekarang ni jgn mengata ngata umno dpn geng2 pas ni..stgh mati depa pertahan!

      Delete
    5. Hai BkS, di bulan yg mulia ini tak mahu kurang2kan ke fitnah org mengkafirkan kamu?

      Tapi kalau ada sila buktikan..

      Delete
    6. Isu sebenarnya mudah jer...PAS xnak jgk join PH

      Delete
    7. kecelaruan tu siapa puncanya. kalau takde ucapan YB Marang perkara tu tak kan terjadi. Apa cerita dulu kata perlembagaan jahiliyah sekarang martabat perlembagaan.

      Delete
    8. Karang kalau aku kata ikan tak cerdik nanti buat malu pan pulak..

      Bukan ke sejak dulu perlembagaan kerap dipinda sana sini.. kalau dipinda pastilah ke arah kebaikan betul tak? Ini termasuklah perlembagaan yg bakal dipinda lagi jika RUU 355 diluluskan yg mana sebahagian hukuman jenayah syariah di kelantan dan terengganu boleh dilaksanakan.. ini kan pindaan positif..maka dengan itu jika dikekalkan perlembagaan dulu tanpa apa2 pindaan ke arah kebaikan apa lagi yg perlu kita panggil selain perlembagaan jahiliyah yg tak patut dikekalkan!!

      Delete
    9. cuba tolong perjelas ayat amanat ni kalau bukan maksudnya kafir:
      Percayalah saudara-saudara sekelian,

      Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'politik suku, agama suku'.
      Lagi satu RUU 355 kenapa ada denda dan penjara. itu hudud ke.

      Delete
    10. Ok aku jelaskan.. sila baca dan hadamkan..

      Seperti yg tertera pada amanat (bukan fatwa) TGHH bahawa "Kita menentang dia yakni UMNO adalah kerana mengekalkan perlembagaan penjajah etc." Alhamdulillah penentangan ini masih terus berlaku sehingga kini. PAS adalah sebuah pertubuhan berdaftar secara rasmi di negara ini dan begitu juga UMNO; sudah tentulah penentangan antara mereka yg dimaksudkan adalah hanya ketika berlakunya pilihanraya umum atau kecil dan perbahasan dalam parlimen atau DUN sahaja. Sebagai pertubuhan islam yg sah, tak sepatutnya berlaku penentangan dalam bentuk lain yg sia-sia atau yg boleh membawa huru-hara kepada negara. Kecualilah sekiranya hak2 sebagai warganegara dicerobohi atau difitnahi, pastilah segala ruang yg ada perlu digunakan sebaik mungkin utk mempertahankan prinsip perjuangan islam yg dibawa hatta sehingga melibatkan nyawa sekalipun.

      Strategi PAS sebagai sebuah parti politik pula (selain tarbiah dan dakwah), tidak sepatutnya kekal dlm bentuk yg sama atau statik sahaja. Dengan kaedah yg sistematik, segala strategi dan tindak-tanduk pastinya perlu berubah2 mengikut masa, keadaan dan tempat. Sebagai contoh, di awal 80an PAS mengambil pendekatan yg agak keras kerana para pemimpin UMNO pada waktu itu begitu mudah mengeluarkan kenyataan2 yg mungkin boleh melunturkan akidah. Sbg cth; hanya UMNO yg boleh bagi rezeki, politik lain agama lain, undang2 hudud tidak sesuai di negara ini kerana masyarakat majmuk (kini PAN pun mungkin mula menjunjung contoh ini demi menjaga hati DAP), kalau nak makan sup tangan silalah ke kelantan (hukum hudud dipersenda sedemikian rupa), tidak salah meminum arak selagi tidak memabukkan dan juga lain2 kenyataan lagi. Ketika itu amat sesuailah Amanat TGHH dikeluarkan berketepatan dgn waktunya demi memberi peringatan dan amaran secara tidak langsung kpd UMNO sebagai musuh tradisi politiknya tetapi dlm masa yg sama ahli2nya sebagai saudara sesama islam.

      Dan kini, alhamdulillah hampir tiada lagi kenyataan2 menghina islam dikeluarkan. Dan pastinya strategi PAS perlu juga berubah dgn tidak lagi keras spt dulu (namun di masa hadapan belum tentu lagi!) tapi tetap berada di posisi pembangkang. Namun begitu seperti yg kita sedia maklum, rakyat kini sdg berhadapan dgn pemimpin yg amat korup dan sudah tentu PAS perlu turut menentang kerajaan yg zalim yg dipimpinnya; tapi perlu diingat ianya masih lagi melalui pilihanraya. Sebab itu PAS juga menyokong sebahagian tuntutan Bersih 2 utk pilihanraya yang adil serta telus. Tetapi tidak semestinya PAS perlu sampai ke tahap menyertai perhimpunan yg mana jelas sebelum itu telah turut diambil kesempatan oleh golongan2 pejuang aktiviti LGBT dan pertubuhan NGO G25 yg mempertahankan murtad yg pastinya bertentangan dgn tuntutan islam.

      Sebagai pembangkang, pimpinan PAS terus menegur kerajaan dlm isu2 spt 1MDB, berboros belanja oleh ahli keluarga PM, isu pembunuhan Altantuya dan pelbagai isu2 lain spt yg terkini FGV! Tapi di kala ada program yg positif seperti utk kebaikan islam dan kebajikan rakyat dari pihak kerajaan zalim, tidaklah sepatutnya pula ditentang secara mutlak oleh PAS hanya kerana ia sebuah parti pembangkang!

      Tidak seperti pihak lain di mana tatkala pemimpin utama kerajaan yg memerintah tidak lagi mempunyai kuasa, mereka boleh sahaja dipuja utk kembali dan diambil semula malah sehingga dijadikan pemimpin gerakan pembangkang. Contoh jelas sudah ada di depan mata! Pemimpin berkenaan tak perlu pun mengaku kesilapannya atau pun meminta maaf; begitu mudah mereka dianggap sudah bersih. Jadi apa kurangnya dgn pemimpin semasa yg kini dituduh dgn pelbagai skandal dalam dan luar negara. Di masa hadapan beliau pasti akan juga dimaafkan oleh pihak tersebut hanya kerana ingin menjatuhkan kerajaan yg sedang memerintah. Di sini kita boleh lihat sikap seperti yo yo oleh pihak yg berkenaan. Tidak seperti PAS yg begitu konsisten menentang UMNO selagi islam tidak dimertabatkan. Malah PAS itu sendiri tidak perlu wujud lagi sekiranya islam benar2 telah dimertabatkan oleh mana2 pihak sekalipun.

      Sekian pandangan peribadi saya.

      Delete
    11. "Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam."

      Bukankah rangkap di atas boleh dikaitkan dgn kejadian di kedah di mana mereka gugur kerana mempertahankan nyawa serta maruah dari pihak yg menyerang serta memfitnah!

      Delete
    12. terima kasih atas pencerahan.secara tak langsung penjelasan ini telah membuktikan adanya usaha takfiri :
      "Sebagai contoh, di awal 80an PAS mengambil pendekatan yg agak keras kerana para pemimpin UMNO pada waktu itu begitu mudah mengeluarkan kenyataan2 yg mungkin boleh melunturkan akidah. Sbg cth; hanya UMNO yg boleh bagi rezeki, politik lain agama lain, undang2 hudud tidak sesuai di negara ini kerana masyarakat majmuk".
      Pernahkan saudara mendengar hadis ini "Bersegeralah beramal sebelum datangnya rangkaian fitnah seperti sepenggalan malam yang gelap gulita, seorang laki-laki di waktu pagi mukmin dan di waktu petang telah kafir, dan di waktu petang beriman dan pagi menjadi kafir, ia menjual agamanya dengan kesenangan dunia". Jika tergelincir akidah bukankah jika ia mendirikan solat maka ia menjadi mukmin semula. Adakah saudara yakin 100% iman atau akidah tidak pernah sekalipun tergelincir.
      cuba saudara jelaskan siapakah tokoh dalam PAN yang mengatakan hudud tak sesuai di negara majmuk. Adakah RUU 355 itu hudud. dalam kitab mutaal badrin tiada dinyatakan denda dan penjara untuk kes hudud. kenapa dimasukkan hukuman tersebut. kenapa ekonomi negeri pimpinan PAS begitu lemah. Adakah islam hanya dilihat dengan tertegaknya hukuman hudud sahaja sedangkan aspek lain seperti ekonomi, kebersihan, pemusnahan hutan secara rakus atau sumber air tidak bersih tidak dititikberatkan.

      Delete
    13. Pencerahan dah dibuat tapi masih tak paham2..

      Jika 'pendekatan yg agak keras' yg dipertikaikan, ianya merujuk kpd amanat (yg hingga kini tak ada satu ayatnya pun berjaya dibuktikan mengkafirkan sesiapa!). Jika 'cth2 yg diberikan di atas' yg dipertikaikan maka itulah sebenarnya perkara2 yg. telah berlaku di waktu 80an dulu.. mungkin kamu pun belum lahir lagi waktu tu..

      Tak perlu dijelaskan secara spesifik mana2 individu kerana pasti ianya akan dinafikan juga.. biarlah rakyat menjadi saksi.. RUU 355 bukanlah hudud cuma ianya akan membolehkan beberapa hukuman jenayah syariah di kelantan dan terengganu dilaksanakan atau dikuatkuasakan.. maka dgn itu semua umat islam di negara ini patut bersyukur walaupun tak seluruh hudud dpt dilaksanakan.. tambahan lagi bila sudah mendapat sokongan beberapa org mufti di negara ini berbanding hanya seorg mufti yg masih berdolak dalih kerana mungkin beliau juga terlupa bhw masyarakat majmuk ini juga termasuk ciptaan Allah jua!

      Ekonomi lemah atau kuat bergantung kpd persepsi org yg menilai dan taraf hidup rakyat di sesuatu negeri itu sendiri.. kalau kamu nak kata ekonomi kelantan itu lemah, kenapa di lembah kelang, selain dari kelantan masih juga ramai perantau dari negeri2 lain? Adakah ukuran perlakuan rasuah sesuatu negeri yg tinggi di negeri2 selain kelantan menunjukkan ekonomi negeri2 selain kelantan itu kukuh? Jika begitu pertimbangan kamu, aku rela ekonomi negeri kelantan terus 'lemah' asalkan tidak diselubungi rasuah!

      Selain itu, islam bukanlah hudud semata2 tapi bukankah menolak hudud hanya kerana alasan masyarakt majmuk boleh juga menggugurkan akidah? Bukankah kamu pernah mendengar sepotong hadis;

      "Bersegeralah beramal sebelum datangnya rangkaian fitnah seperti sepenggalan malam yang gelap gulita, seorang laki-laki di waktu pagi mukmin dan di waktu petang telah kafir, dan di waktu petang beriman dan pagi menjadi kafir, ia menjual agamanya dengan kesenangan dunia"

      Hanya kerana inginkan undi kafir utk bekalan kemenangan pru (iaitu kesenangan dunia) sanggup menidakkan keperluan hudud! Lainlah jika kemenangan pru itu hendak dijadikan landasan kpd perlaksanaan hudud! Ada sesiapa yakin ke DAP akan memberi laluan mudah utk perlaksanaan hudud? Bukankah masyarakat majmuk ini Allah jua yg mencipta? Tambahan lagi hudud ini hanya utk umat islam shj! Di zaman nabi ada kesah di mana nabi menyerahkan kpd si pesalah yahudi utk memilih hukuman yg diambil dari kitab yahudi sendiri! Alangkah indahnya islam ini tapi cuba dihuduhkan pula oleh para pencinta undi kafir.. walaupun aku tak tujukan kpd sesiapa tapi inilah realiti politik kini di malaysia..

      Delete
  5. Wanrosli mana faham benda tahap tinggi macam ni. Dia kan bodo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku dah pun jelaskan di atas tu mohd nasir.. dan aku tak perlu memBODOHkan kamu hanya kerana utk meyakinkan org bahawa apa yg aku tulis itu adalah suatu fakta semata2!

      Delete
  6. Byk fakta ngko. Matsabu syiah tu fakta le ye bodo?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiik mohd nasir dah tukar topik pulak? Sabar tuan.. kita selesaikan satu per satu.. bab mat sabu syiah atau tidak, itu terpulang kpd andaian org.. bukankah pihak pan pun byk mengandaikan TGHH dgn bermacam2 andaian? Wahabi, syiah pun ada, ehh banyaklah malas aku nak layan.. yg penting TGHH tetap kekal memimpin kami.

      Delete
  7. Tukar topik amendenya? Ko ckp yg cerita ko semuanya fakta. Itu yg aku tanya ttg video matsabu syiah yg ko goreng berbulan bulan tu. Sori le bro, aku pun bukannya minat sgt nak layan manusia pemfitnah aka pembelit mcm ko. Andaian lain, ni ko ckp siap ada video lg. Ko takkan tak rasa yg ko ni bodo dan sial?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku sebenarnya tak berminat utk berada pada posisi menyerang terutama jika melibatkan serangan kpd individu tertentu yg kini sudahpun suam2 kuku.. buat masa ni aku lebih berminat utk berada dlm posisi bertahan spt sekarang.. so mohd nasir kau teruskanlah usaha kau nak cari kebenaran (kononnya).. pada aku fakta atau kebenaran bahwa mmg ada individu dlm pan yg membela perlakuan hannah yeoh menyebarkan dakyah kristian evangelis sudah cukup memadai bagi aku..

      Aku tak perlu pun menggelarkan kamu bodoh dan sial hanya kerana mahu org percaya akan fakta yg aku bawakan..

      Delete
  8. Pemfitnah mcm ko ni nak dipanggil apa? Pembela ugama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku cuma berharap agar PAN jadilah pembela islam sahaja bukannya bersama pembela dakyah kristian evangelis..

      Delete