Terkini

Murtad,Ketua Penerangan PAS Tanah Merah,dia pendakwa,dia hakim,dia mahkamah .

Lagi budaya takfiri.Mereka Pendakwa,Hakim dan Mahkamah .

TUDUHAN MURTAD OLEH KETUA PENERANGAN PAS TANAH MERAH DAN IMPLIKASINYA DI SUDUT ENAKMEN SYARIAH KELANTAN

Ucapan yang dibuat oleh Mohd Najmi Zakaria, Ketua Penerangan Pas Kawasan Tanah Merah dalam ceramahnya yang sedang diviralkan sekarang mempunyai beberapa implikasi undang undang:

1. Seksyen 9 Enakmen Tatacara Jenayah Syariah 2002 memperuntukkan mana mana orang awam yang ada maklumat tentang perlakuan tersebut hendaklah memberi maklumat tersebut kepada Pegawai Penguatkuasa Agama dengan serta merta.

2. Seksyen 54 dan 55 Enakmen yang sama memperuntukkan  Pegawai Penguatkuasa Agama hendaklah menyiasat maklumat tersebut dan mengemukakan laporannya kepada Jabatan Pendakwa Syarie untuk kes pendakwaan.

3. Jika Ketua Pendakwa Syarie mendapati maklumat tersebut ada bukti yang kukuh bahawa PAN adalah murtad dan wajib dibunuh seperti yang didakwa oleh Ketua Penerangan Pas Tanah Merah itu, maka orang PAN boleh didakwa di bawah Seksyen 119 Enakmen Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan 1994 kerana melakukan perbuatan yang bercanggah dengan hukum syarak, manakala pemimpin PAN pula boleh didakwa di bawah Seksyen 124 Enakmen yang sama kerana telah menyebabkan seorang keluar Islam.

Samada PAN itu merujuk kepada seseorang atau kepada mana mana objek lain, terserahkan kpd Ketua Pendakwa Syarie dan Hakim Syarie yang memutuskan. Yang pasti PAN telah dituduh murtad dan boleh dibunuh.

4. Jika siasatan mendapati kata kata tersebut benar benar dituturkan oleh Ketua Penerangan Pas Tanah Merah, tetapi tidak ada bukti PAN sebagai murtad atau seolah olah telah murtad, maka beliau boleh didakwa di bawah Seksyen 24, Kanun Jenayah Syariah Kelantan 1985 kerana telah menuduh orang Islam yang lain sebagai kafir.

Terserahlah kepada mana mana orang awam yang ada maklumat berhubung perlakuan tersebut untuk membuat laporan di bawah Seksyen 9, Enakmen Acara Jenayah Syariah 2002 samada memberi maklumat bahawa PAN adalah murtad sebagaimana dakwaan Mohd Najmi, atau memberi maklumat bahawa Mohd Najmi telah melakukan perlakuan yang boleh disifatkan sebagai "Takfir".

USTAZ CHE IBRAHIM
MOHAMED
Naib Pengerusi AMANAH
Kelantan

33 Responses to "Murtad,Ketua Penerangan PAS Tanah Merah,dia pendakwa,dia hakim,dia mahkamah ."

  1. Pilihlah orang yang betul untuk menguruskan hal itu
    Yang berpengalaman/ penyabar/berilmu dan yang tahu
    sikit sebanyak tentang undang-undang.....
    Jangan lah memilih yang gedebe..seperti orang tarik kereta....nanti dicemuh masyarakat. ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang dap kan dah kata kalau setahun dua penubuhan pan, jika masih guna hujah kaitkan pas utk tarik simpati, org ramai dah tak percaya..

      Delete
    2. Saudara, bercakaplah mengikut konteks...

      Delete
  2. Kalau kau cakap tak ada bukti, masih nak sambung fitnah, kau tu bukan manusia, kau tu babi!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. incik nobody cantiknya bahasa.

      bahasa jiwa bangsa atau bangsat.

      Delete
    2. En. Samprong Semperit,

      Saya bukan jenis orang yang cakap kasar.

      Sebab tu saya masih bercakap baik2 dengan orang lain tetapi tidak dengan anonymous di atas!!!

      Kita semua sesama Islam. Dia sewenang2 tuduh kafir lahanat, fasiq kepada sesama Islam saya suruh tunjuk bukti tak dapat beri.

      Saya dah beri dalil ayat al-Quran dan sebagainya tetapi dia masih tergamak nak panggil sesama Islam fasiq dan kafir lahanat!!!

      Kalau ayat al-Quran tak boleh ikut, bukti tak boleh beri dia ni manusia ke???

      Kalau saya bangsat sebab nak tegur dia, dialah bapak kaki fitnah segala bangsat!!!

      Delete
  3. Apabila sudah kekeringan hujah dan apabila sudah tumpul akal maka keluarlah tuduhan2 murtad dan kafir dari golongan2 pewaris Abu jahal. Sesungguhnya kebenaran itu semakin ia ditekan semakin menyerlah cahayanya dan sesungguhnya kejahatan dan kesesatan itu akan tetap ternyata kecacatan dan kejijikannya walaupun ia dihias dengan jubah dan serban atau ia dipuji oleh mulut2 busuk yang memperdagangkan Alquran dan hadis. Iman tu bukan pada jubah dan serban tapi pada perbuatan dan hati. Apa maknanya berjubah dan berserban 24jam jika perbuatan dan kata2 adalah kotor dan jijik serta hati dipenuhi dengan dengki dan khianat. Iman tidak akan dapat berkembang subur pada hati yang busuk yang dibajai oleh perangai yang jelik. Bukankah Abu jahal dan Abu lahab juga sering berjubah dan berserban tetapi mereka tetap juga menjadi musuh Islam! Sedarlah wahai pewalak2 yang jahil Islam tetapi berlagak alim.

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
  4. Wanrosli sedang membuktikan kebinatangannya. Buat bunyi sikit wan.

    ReplyDelete
  5. Saya dah tengok video Mohd Najmi Zakaria, Ketua Penerangan Pas Kawasan Tanah Merah dalam youtube.

    Dia kata orang murtad kena bunuh. Walaon penyokong tegar PAS boleh tak sebutkan kepada kita semua ayat al-Quran yang kata keluar Islam (murtad) hukumnya bunuh???

    “Tidak ada paksaan dalam memeluk agama. Sungguh telah jelas antara kebenaran dan kesesatan” (Al Baqarah: 256)

    Bapa Anas bin Malik, Malik bin Nadr meninggal murtad. Rasulullah tidak suruh bunuh pun!!!

    Lain kali kalau tak cukup ilmu di dada jangan nak pandai-pandai bawa cerita takut nanti mendatangkan fitnah!!!

    Walaon anonymous taknak komen??? Kalau kau cakap tak ada bukti, masih nak sambung fitnah, kau tu bukan manusia, kau tu babi!!!

    ReplyDelete
  6. An anonymous 6:50, dikenali juga sebagai Wan Rosli atau Mr J.

    Sudah2lah.. ramai sudah netizen, forumers, saudara seislam, menerangkan, menasihati kamu. Tapi, kamu masih tidak mahu mendengar? Knp jadi mcm tu ..?

    Buang dan jangan hanya pandang pada satu sisi betul kita shj.terimalah teguran dan raihkanlah banyak pendapat dan pandangan dengan berlapang dada.

    Yang penting? Janganlah mudah kita mengkafirkan,menghukum, membuang, semudah2nya sesama Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah style pan... mereka yg sibuk menyesatkan pas hanya kerana tknak kadi barua dap maka apa shj ygdibuat serba tak kena.. tapi sebenarnya kami tak peduli pun sebagaimana rakyat sudah tidaknpedulikan pan lantaran asyik main isu yg direka2 agar pas dikihat bersalah.. sudah2lah tu pan.. dah 2 tahun ni.. takn payahlah guna nama pas utk dilihat terus relevan di mata rakyat.. dap pun dah tak pandang dah pan ni.. mereka dah ada ppbm ..

      Delete
    2. Tak payH nak tukar2 cerita. Kalau kau tak ada kemaluan, tak boleh beri bukti, masih nak teruskan fitnah, kau bukan manusia. Kau seekor babi!!!

      Babi je yang tak faham2 pasal bukti. Kan kau babi tak berakal!!!

      Delete
    3. Kesian.. itu sahajalah taraf barua.. bila dap dah ada ppbm, pan pun dah dipandang sepi.. buat penat je selama ni pan pertahankan dap dari serangan pas.. bukan itu sahaja sekarang ni komen2 pan pun perlu disulami dgn makihamun agar orang masih menyedari akan kewujudan pan setelah tidak mendapat perhatian dap lagi.. dah 2 tahun ni carilah kekuatan lain (sekiranya ada) selain dari yg ada kaitan dgn pas pas pas..

      Delete
    4. Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.(Al-Hujuraat 49:12)

      Tajuk sebelum ni kau fitnah Mohd Nasir!!!

      Ni ayat al-Quran yang kau kata Mohd Nasir lebih beriman dengan Perjanjian Pangkor 2 lagi!!!

      Kalau kau beriman dengan ayat al-Quran, kau tunjuk bukti. Kalau kau tak boleh, kau minta maaf dengan Mohd Nasir dan senyap!!!

      Jangan tunjuk perangai babilah di sini. Parti kau pun PAS@PIGS kau nak jadi babi juga???

      Delete
    5. Anonymous Walaon lebai kaki fitnah yang bodoh.

      Sampai sekarang tak boleh tunjuk bukti, siapa nak percaya babi pemfitnah macam kau???

      Delete
  7. dengar sini walaun PAS...

    ingat !

    jika selepas ini ada pemimpin atau penyokong Amanah yg mati dibunuh atau pembunuhan terancang, maka kau orang lah yang akan menjadi suspek utama.

    sebab kau org menyerapkan fahaman takfiri dan teroris.

    kita tidak boleh kompromi dgn golongan yg menyeru terorisma dan menghukum mati dgn senang terhadap org lain.

    dia ingat dunia ni bapak dia punya.

    Nabi saw ketika seorg wanita mengaku berzina dan mohon dihukum hudud, Nabi saw cuba mententeramkan keadaan dan memberi ruang wanita itu dan cuba mengelak dpd menghukum.

    Adakah Nabi saw engkar dan tidak berhukum dgn hukum Allah?

    tiba2 lebai bangang low mentality low iman low ilmu walaun cuba tunjuk alim warak ulamak lebih dpd Nabi saw.

    belum memerintah dah tunjuk perangai teroris. maka kalau nk Negara ni aman dan tidak diperintah cara khawarij anjing neraka dan ala syiah, maka tolaklah pas.

    kalau islam itu suka menghukum, maka hukum dulu perompak balak yg berkupiah. jika tidak maka terbukti bahawa bukan keadilan islam yg pas bawa, tetapi semata2 hasad dengki dendam kesumat nafsu syaitan dalam perjuangan.

    semuga yg menganjur khawarij ini akan menerima dulu hukuman dpd Tuhan di dunia ini lagi.

    takde islam apa pun yg pas bawa. begitu hina dan buruk imej islam dek kerana nafsu syaitan mereka. semuanya rubbish.




    ReplyDelete
  8. Daripada tajuk ni je kita dah tahu ramai di kalangan walaon pas sedang memfasiqkan atau mengkafirkan orang lain!!!

    Kalau tak boleh tunjuk bukti, masih nak menyambung fitnah, tergamak mengkafirkan atau memfasiqkan sesama muslim, mereka memang bukan manusia, mereka adalah babi!!!

    Babi je yang tak boleh beri bukti. PAS is PIGS!!!

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. Apa yang solution, apa yang problem???

      Delete
    2. Dalam perkara ahli2 Pas suka2 sahaja hendak mengkafirkan sesama islam...TANPA bukti dan mereka menuduh dengan hanya.. sekadar cakap2 air liur sahaja...aku sokong Nobody.

      Nota:
      Islam adalah agama yang bina di atas hujah dan dalil. Sumber ajaran agung Islam adalah al-Quran dan al-Sunnah. Tiada Islam tanpa hujah dan dalil. Segala cakap kosong tanpa alasan tidak layak untuk dikaitkan dengan agama yang suci ini.

      Islam adalah agama Allah yang Maha Mencipta Lagi Maha Mengetahui.

      Apa sahaja pendapat yang menggunakan nama Islam, namun tidak berpaksi hujah dan dalil dari al-Quran atau al-Sunnah, maka ianya bukan ajaran Islam sekalipun yang memberikan pendapat itu menyangkutkan pada dirinya berbagai gelaran agama, atau memakai bermacam pakaian yang dikaitkan dengan agama.

      Delete
    3. Beberapa ekor anjing terbiar dibunuh kerana dibimbangi terkena penyakit anjing gila.. ntahlaa..

      Delete
    4. Saya pernah terbaca ada hadis berkaitan bunuh anjing, mungkin berkaitan penyakit ini di zaman Rasulullah!!!

      bagaimanapun kita tidak boleh sewenang-wenangnya mengkafir atau mengfasiqkan sesama muslim!!!

      Delete
    5. Ibarat umno yg sudah sedia buruk maka tak perlu kita menambah2 lagi hujah buruk kpd mereka.. hanya membuang masa kerana hakikatnya rakyat sudahpun mengetahui..

      Begitulah keadaannya kpd lebai pangkor 2 yg sehingga sekarang masih belum menarik kembali fitnah UG dan ini adalah sikap yg buruk (fasik) spt umno tadi.. mujurlah hakikatnya rakyat juga sudahpun mengetahui.

      Delete
  10. Nobody.. tahniah..Aku sokong kau... memang layak an anonymous..tanpa nama.. wan rosli.. kena hemburan dan gelaran begitu..kena samak lepas bersalam dgn dia org ni..padan muka kau org.( rasan2 org yg sama ).begitu ramai yg suruh berdebat dan beri komen beretika.. skg agak2 buku bertemu ruas kan...aku boleh nak berhujah spt nobody..tp mcm aku ckp.. layan org gila kita jadi gila.. apa2 pun tahniah sekali lagi NOBODY.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah nobody kerana kamu sudahpun diiktiraf sebagai hero kpd mereka-mereka yg percaya kpd fitnah UG si lebai pangkor 2..

      Delete
  11. Sinikal le konon. Kalau satu pun soalan tak dpt jawab, mcm ni le caranya siwanrosli akan buat. Jenis jantan tak bertelo ni ataupun mmg betina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan betul aku kata pan memerlukan makihamun agar org percaya kpd hujah dangkal mereka.. ntahlaa

      Delete
    2. Kan betul aku kata, apabila tersepit dan dah tak mampu menjawab, wanrosli akan menggandakan tahap kebodohannya berhujah

      Delete
    3. Apa yg tersepitnya mohd nasir.. cuba kau tanya lebai pangkor 2 tu bila gamaknya dia nak berhenti mainkan fitnah UG tu.. kesian jugak kat dia kerana itu shjlah 'kekuatan' yg dia ada masa nak bertanding di muktamar 2015.. keh keh kesian ahli2 akar umbi pas tak percaya retorik dia pasal UG kononnya.. tak sangka jugak sebab selalunya fiitnah pan agak menjadi tapi kali ni lebai pangkor 2 GAGAL!

      Delete
  12. Tak tersepit? Jawab dulu soalan2 yg dilontarkan oleh nobody dan yg lain. Dasar pembelit, mana bukti pangkor 2? Patut sgt le nibidy

    ReplyDelete
  13. Patut sgt le nobody makihamun ko. Smpi takat ni, terbukti satu soalan pun tak ko jawab. Perlu jugak kah aku makihamun ko?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan2 yg aku bangkitkan pun dia tak nak jawab antaranya fasik yg bwk berita UG, lebai dan pangkor 2nya, tun m dgn segala skandal rasuahnya, husam dgn affinnya dan lain2.. sukahati kamulah nak makihamun ke apa ada aku peduli? .. dap dah kata dah kalau 6 bulan ke setahun ke org masih boleh simpati lagi kpd pan utk guna faktor pas.. tapi lepas tempoh tu kena cari kekuatan lain pula (jika ada la).. keh keh.. masalahnya ada ke selain dari kekuatan berupa makihamun!

      Delete
    2. Mana mohd nasir ni? Dah jadi vangang ke tak leh lawan hujah aku?

      Delete