Terkini

Samy Vellu kalah, jadi Duta Khas,dapat gaji RM27,227.20 sebulan.


Jika Samy Vellu bergaji RM27,227.20 sebulan jadi Duta Khas ke India dan Afrika Selatan,berapa pula gaji Shahrizat Jalil yang jadi Penasihat Wanita?Begitu juga berapa pula gaji Ong Kah Ting Duta Khas Perdana Menteri ke China? 

Kuala Lumpur-Ahli Parlimen Segambut-DAP, Lim Lip Eng hari ini menggesa kerajaan menjelaskan fungsi setiap tujuh individu yang berkaitan dengan parti itu dilantik ke jawatan awam.

Menurutnya, jawatan awam itu dipercayai duplikasi kepada jawatan lain seperti duta di India dan China di mana ada lantikan duta khas yang menerima gaji bulanan sama seperti jawatan menteri.


Tambahnya, bekas Menteri Wanita, Keluarga dan Masyarakat Malaysia, Datuk Seri Shahrizal Abdul Jalil yang meletak jawatan juga telah dilantik menjadi Penasihat Pembangunan Keusahawanan dan Ikhtisas Wanita menjadi tanda tanya mengenai fungsi sebenar jawatan tersebut memandang kementerian berhubung perkara itu telah wujud.



"Saya percaya ramai lagi bekas menteri yang memegang jawatan dan dibayar gaji oleh kerajaan dan tidak dimasukkan ke dalam senarai (jawapan bertulis Menteri di jabatan Perdana Menteri).



"Dan ramai juga ahli politik yang dilantik dalam syarikat gergasi kerajaan (GLC).



"Kita nak tahu apakah alasan kerajaan melantik mereka ini menjawat jawatan tersebut, adakah menteri sedia ada tidak mampu menjalankan tugas mereka sendiri," katanya dalam sidang media di pejabatnya, hari ini.



Difahamkan antara nama besar yang disenaraikan Datuk seri Shahidan Kassim sebagai respons daripada soalan Lim ialah bekas Menteri Kerjaraya, Datuk Seri S Samy Vellu dilantik sebagai duta khas ke India dan Asia Selatan dalam bidang infrastruktur dengan bayaran gaji 27, 227.20 sebulan, serta bekas Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Tan Sri Ong Ka Ting sebagai duta khas Perdana Menteri ke Republik Rakyat China (RRC) yang telah mempunyai duta di sana.(sumber)


0 Response to "Samy Vellu kalah, jadi Duta Khas,dapat gaji RM27,227.20 sebulan."

Post a Comment