Terkini

Mencapai tahap tidak melakukan dosa dengan sengaja.

KOTA BHARU - Pas bukan seperti parti politik lain yang bebas mempertandingkan jawatan presiden dengan alasan demokrasi dan hak dibenarkan oleh perlembagaan.

Pengarah Jabatan Pilihanraya Dewan Ulama Pas Kelantan, Mohd Asri Daud berkata, rujukan dalam pemilihan ketua parti mengikuti sistem Syura dan Nizham Ikhtiar Al-Khalifah bukannya perlembagaan parti semata-mata.

“Pencabar jawatan Presiden Pas dalam Muktamar Pas Pusat Jun depan masih boleh membuat keputusan untuk tidak bertanding dan peluang menarik diri masih terbuka sehingga 19 Mei ini.
“Bagaimanapun jawatan lain selain Presiden terbuka kepada calon-calon yang dicadangkan oleh kawasan dan pastinya mereka mempunyai kelayakan,” katanya.

Mohd Asri yang juga Bendahari Dewan Ulama Pas Pusat berkata, dalam ilmu Harakah Islamiyyah (HI) terdapat susunan dan tertib anggota yang diambil kira dalam pelantikan kepimpinan tertinggi di mana hanya Ustaz Mursyid yang sewajibnya memegang amanah sebagai khalifah.

Tambahnya, sebagai contoh Syeikh Said Hawwa yang menamakannya dengan Wali Mursyid mempunyai pandangan dan gerak kerjanya diterima di peringkat dunia dan dia turut memimpin HI di peringkat dunia.

“Dari sudut amalan dan rohani pula, dia telah mencapai tahap tidak melakukan dosa dengan sengaja, ternyata muwasofat ini ada pada Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang memimpin Pas sebagai HI di Malaysia ketika ini,” katanya.

Katanya, mengikut disiplin HI berdasarkan sunnah pemilihan Khalifah, tiada siapa yang boleh cabarnya selagi ketua tidak hasrat letak jawatan dan tidak berbuat kesalahan.

2 Responses to "Mencapai tahap tidak melakukan dosa dengan sengaja."

  1. Haji Hadi tidak Akan melakukan Dosa dengan sengaja....?Betul ke ni.....?

    ReplyDelete
  2. Dah mencapai makam tertinggi? Dah maksum?

    ReplyDelete