Terkini

Anak MB Johor, bagi 15 soalan untuk Najib, antaranya kenapa tak kena cukai

DI mana-mana sahaja, begitu ramai yang membangkitkan isu dana RM2.6 bilion yang didakwa dimasukkan ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Malah ia semakin hangat diperkatakan apabila Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memaklumkan hasil siasatannya yang mendapati punca dana RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun peribadi perdana menteri itu bukan dari tabung 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tetapi adalah sumbangan daripada penderma.

Namun hasil siasatan itu tidak menyebut dari mana dan siapa penderma berkenaan.

Susulan itu, Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan, Undang-undang dan Integriti Parlimen Belia Malaysia, Akmal Saufi Mohamed Khaled menggesa Najib menjelaskan sama ada derma berjumlah RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun peribadinya itu adalah untuk kegunaan kerajaan, Umno ataupun peribadi?

Anak kepada Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin itu mengemukakan 15 soalan untuk dijawab oleh perdana menteri;

1) Ketika Datuk Seri Najib menerima dana sejumlah RM2.6 bilion, adakah Datuk Seri sedia maklum sejumlah wang telah memasuki akaun Datuk Seri?

2) Apakah bukti bahawa duit tersebut merupakan derma dan bukan duit berkaitan 1MDB mahupun pihak yang mempunyai transaksi berkaitan 1MDB?

3) Sebagaimana kenyataan SPRM, duit tersebut adalah derma. Adakah sumbangan tersebut merupakan sumbangan bagi kepada kerajaan, tujuan Umno atau tujuan peribadi?

4) Jika duit tersebut adalah sumbangan buat Umno, adakah kepimpinan Umno terutamanya Majlis Tertinggi Umno mengetahui tentang derma tersebut?

5) Jika Majlis Tertinggi Umno tidak mengetahui adakah ini bermaksud Umno tidak akan mengetahui kewujudannya jika Datuk Seri tidak memaklumkan kewujudannya?

6) Bilakah Datuk Seri bercadang untuk memaklumkan kepada Majlis Tertinggi jika tidak didedahkan kepada Majlis Tertinggi?

7) Andai kata derma tersebut merupakan derma peribadi kepada Datuk Seri dan bukan kepada Umno, adakah Datuk Seri menerima tersebut ketika memegang jawatan sebagai salah seorang ahli jemaah menteri?

8) Bolehkah seorang menteri atau timbalan perdana menteri atau perdana menteri menerima derma apabila sedang memegang jawatan di dalam kerajaan?

9) Adakah perlu duit derma tersebut perlu isytihar kepada rakyat dan ahli Kabinet yang lain?

10) Adakah Gabenor Bank Negara dan cendekiawannya sedar akan pergerakan duit sejumlah RM2.6 bilion ke dalam negara?

11) Adakah Lembaga Hasil Dalam Negeri sedar mengenai sejumlah duit yang telah diterima Datuk Seri Najib?

12) Jika ya, adakah Datuk Seri Najib telah membayar sebarang cukai pendapatan berdasarkan nilai duit tersebut?

13) Adakah seorang perdana menteri boleh mendapat pengecualian cukai?

14) Jika Datuk Seri Najib mendapat pengecualian cukai, adakah pengecualian tersebut adalah kepada gaji Datuk Seri Najib atau apa saja derma yang diterima beliau?

Sumber Sinar.

3 Responses to "Anak MB Johor, bagi 15 soalan untuk Najib, antaranya kenapa tak kena cukai"

  1. Akhirnya najib masuk juga PERANGKAP SPRM. Hendak sangat spin kata duit DERMA......amek kau!!
    Wa rasa, selepas SPRM diterjah dgn terjahan yg tak masuk akal.....najib ingat SPRM dah tunduk dan terus istihar DERMA PAK ARAB....... tapi SPRM sangat tahu apa natijahnya....... maka beginilah jadinya..........AMEK KAU !!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. Akhirnya najib masuk juga PERANGKAP SPRM. Hendak sangat spin kata duit DERMA......amek kau!!
    Wa rasa, selepas SPRM diterjah dgn terjahan yg tak masuk akal.....najib ingat SPRM dah tunduk dan terus istihar DERMA PAK ARAB....... tapi SPRM sangat tahu apa natijahnya....... maka beginilah jadinya..........AMEK KAU !!!!!!!!

    ReplyDelete
  3. Tidak boleh dinafikan kebijaksanaan TGHH dalam mengenakan UMNO (bukan najib semata2).. kini mereka sdg berantakan dimulakan dgn pemecatan TPM dan sehingga kini masih belum reda sehingga hancuslah UMNO secara total kelak..

    ReplyDelete