Terkini

Husam , walaupun diugut, tetap terus beri teguran.

Timbang Teguran Dengan Saksama: Tolak Ugutan & Tindakan Ekstrem

Ugutan dari seorang lelaki yang tidak dikenali telah diterima melalui panggilan telefon dan sistem pesanan (sms) menerusi telefon isteri saya pada petang Isnin lalu, 9 November.

Ugutan itu ditujukan kepada saya.

Pada hari yang sama saya dan isteri membuat laporan polis masing-masing di balai Jalan Tun Razak dan IPK, Kota Bharu.

Berdasarkan kandungan pesanan sms, saya berat mengagak teguran kepada kerajaan negeri adalah punca ugutan itu diterbitkan.

Dari enam teguran utama saya, tiga adalah berkaitan pembalakan dan ladang, khususnya kelulusan hutan simpan kekal untuk tujuan perladangan.

Berdasarkan temu bual persendirian saya, jika saya ditanya suspek utama, saya katakan perlukan siasatan pembalak yang ada kepentingan dengan kelulusan tebang habis.

Sungguh pun saya merasa gentar akan keselamatan saya dan keluarga, InsyaAllah saya tidak akan berganjak dari tugas saya membuat teguran yang benar mengikut hemat dan pegangan perjuangan saya, hatta jika nyawa saya menjadi taruhan.

Saya berharap kerajaan negeri menimbangkan teguran saya dengan saksama bagi mengelakkan pertikaian yang berlanjutan, khusus bagi kelulusan kawasan hutan simpan yang baru, sekalipun atas alasan sambungan kepada kelulusan dasar yang lama.

Saya juga berharap pihak keselamatan menjalankan siasatan dengan bersungguh-sungguh demi mengelakkan provokasi dan kejadian yang lebih buruk.

Saya berterima kasih kepada semua pihak yang sedia berkongsi dan bersimpati.

Allah sebaik Penolong dan sebaik Pelindung. KepadaNya saya bertawakkal.

Husam Musa
30 Muharam 1437/
12 November 2015 


0 Response to "Husam , walaupun diugut, tetap terus beri teguran."

Post a Comment