Terkini

Jangka Hayat Pakatan Harapan dijangka lebih pendek -Dr Zuhdi

Jangka Hayat PH Di Jangka Lebih Pendek Dari PR

Pusat Penyelidikan PAS (PPP) menjangkakan jangka hayat Pakatan Harapan (PH) lebih pendek dari Pakatan Rakyat (PR). Berdasarkan kepada konflik yang berlaku antara parti-parti komponen dalam PH hari ini, ditambah lagi dengan masalah dalaman di dalam parti masing-masing, dijangkakan paling lama hayat PH boleh bertahan ialah sebaik sahaja selepas PRU 14. Malah PPP tidak menolak, kemungkinan gabungan itu berakhir lebih awal dari PRU 14 juga adalah tinggi, berikutan satu demi satu konflik di kalangan mereka timbul.

Sehingga hari ini, PH masih belum mempunyai keputusan bersama terhadap TPPA walaupun setelah hampir sebulan dokumen perjanjian tersebut didedahkan. DAP dilihat cenderung untuk menyokong TPPA, manakala PKR sehingga hari ini masih berdiam meskipun sebelum ini mereka mahu menunggu sehingga dokumen itu didedahkan. PAN pula, hanya segelintir pimpinan pemudanya kelihatan membantah, manakala pimpinan utamanya masih tunggu dan lihat. PPP melihat kegagalan mereka menentu pendirian dalam isu sebesar ini, mendedahkan kerapuhan PH.

Berbanding dengan PAS, parti ini secara konsisten membantah keras keputusan kerajaan untuk terlibat dengan perundingan TPPA apatah lagi menyertainya kelak. Lebih dari itu, PAS telah memberi komitmen kuat bersama-sama dengan NGOs dan NGIs dalam Kongres Rakyat menentang TPPA. PPP mendapat makluman, Kongres Rakyat sedang merancang satu bantahan secara besar-besaran menjelang perbahasan TPPA dalam sidang khas parlimen yang dijangkakan Januari tahun hadapan. Jelas sekali solidariti Kongres Rakyat dalam isu TPPA ini lebih mantap dari PH.

PPP juga mengunjurkan PH tidak dapat mengulangi kejayaan yang dilakukan oleh PR dalam PRU 13, disebabkan mereka akan kehilangan sokongan pengundi Melayu secara besar-besaran. Mereka juga dijangka tidak dapat meraih sokongan pengundi India, disebabkan tiada tokoh-tokoh besar kaum India di dalam PH hari ini. Selain daripada itu, PH juga diyakini akan menghadapi masalah dalam isu pembahagian kerusi sebelum PRU akan datang. Kesemua faktor ini menjadi penyebab mengapa jangka hayat PH boleh berakhir sebaik sahaja selepas PRU 14.

Pergeseran yang berlaku antara parti-parti komponen PH, seperti mana yang berlaku di DUN Pulau Pinang minggu lepas secara jelas menunjukkan kerapuhan PH. Di masa yang sama, sehingga hari ini pembentukan kerajaan PH di Selangor tidak berjaya, malah Dato Menteri Besar Selangor meskipun didesak kuat dari luar dan dalam lebih selesa untuk sama-sama melibatkan PAS dalam mentadbir negeri. Berdasarkan perkembangan pergeseran dan konflik tersebut, PPP tidak menolak kemungkinan jangka hayat PH boleh berakhir sebelum PRU akan datang.

Dr Mohd Zuhdi Marzuki
Pengarah
Pusat Penyelidikan PAS

23 November 2015
11 Safar 1437

4 Responses to "Jangka Hayat Pakatan Harapan dijangka lebih pendek -Dr Zuhdi"

  1. Mcmana ajen U**O ini boleh berada pada kekudukan ini dalam PAS. Orang yang risis seperti ini boleh menjadi penasihat PAS. Itu sebab PAS semakin tiada daya juang...Ramai lagi sebenarnya ajen2 U**O berada dalam PAS termasuklah beberapa orang bertitle ustaz dan pesurujaya negeri

    ReplyDelete
  2. Tak kisahlah. Amanah pendek umur ke atau PH cepat mati ke. Yang penting rakyat Malaysia sedar bahawa yang memerintah sekarang orang bodoh-bodoh. Dari semua segi kalah dengan Singapura. Dalam banyak kategori ketinggalan dengan Indonesia, Thailand dan Vietnam!! Begitu juga dengan PAS, orang Islam patut tinggalkan parti jumud ini. Ulamak-ulamak besar dirantau ini takde sorangpun berperangai macam Aji Adi and the Gang. Diberi kuasa pun tahan sepenggal saje. Jangan sebut pasal Kelantan. Orang ramai yang masuk PAS, yang sokong PAS dan yang bersimpati dengan PAS bukan kerana PAS tu parti Islam. Orang ramai buat begitu kerana Almarhum Tuan Guru Nik Aziz memberi contoh yang baik, Almarhum menterjemahkan apa yang dikatakannya melalui perwatakan dan perangai dan tindakan beliau sendiri. Dengan ketiadaan beliau makan topeng-topeng ustaz yang dipakai oleh ketua-ketua PAS terlucut dan terserlahlah tanduk-tanduk yang tersorok!! Undi PAS = Undi UMNO.

    ReplyDelete
  3. elok jugak cepat berkubur ...cepat la pulak korang berkuasa sampai mati...

    ReplyDelete
  4. elok jugak cepat berkubur ...cepat la pulak korang berkuasa sampai mati...

    ReplyDelete