MALAYSIA AMANAH KITA

MALAYSIA AMANAH KITA
Terkini

Apa akan berlaku dengan usul YB Marang sebentar lagi?

Dipetik dari Fb Zulhazmi Shariff

APA AKAN BERLAKU DENGAN USUL YB MARANG SEBENTAR LAGI?

Hari ini ramai teruja dengan munculnya Usul YB Marang untuk meminda Akta 355 di nombor 1 dalam Aturan Urusan Mesyuarat (AUM) Dewan Rakyat. Ramai juga terlampau teruja hingga sewel. Ada yang saja suka2 sewel dan ada juga yang tak ketahwan punca kerana pemimpin depa memang suka pengikut tak ketahwan punca.

OK aku nak jelaskan sikit bagi clear.

Usul YB Marang di nombor 1 adalah usul untuk meminta izin daripada Dewan untuk membawa Rang Undang-Undang Persendirian (RUUP) bagi meminda Akta 355. Ianya baru di peringkat usul, bukan nak pinda Akta 355 tu lagi. JELAS kot.

Pukul 11:30 pagi nanti apabila selesai sesi pertanyaan lisan, maka Setiausaha Dewan akan bangun mengumumkan kepada Dewan tentang usul-usul yang akan dibacakan. Kemudian Speaker akan memanggil YB Marang membacakan usul beliau.

Ada beberapa senario boleh berlaku.

Pertama : Speaker memanggil YB Marang untuk baca usul dan kemudiannya membenarkan YB Marang menghuraikan usul beliau. YB Marang akan huraikan kenapa Dewan perlu memberikan izin kepada beliau membawa RUUP. YB Marang juga akan huraikan seluruh deraf RUU yang dibawa. Kenapa pindaan Akta 355 dicadangkan dan sebagainya. Semasa YB Marang menghuraikan, ahli-ahli Dewan yang lain bebas mencelah meminta penjelasan (bergantung kepada kebenaran Speaker). Selesai YB Marang huraikan usulnya, Speaker boleh buka untuk perbahasan ahli-ahli Dewan yang lain samada untuk memberikan izin atau tidak. Kemudian selesai perbahasan dikemukakan kepada Dewan untuk diundi.

Kedua : Speaker memanggil YB Marang untuk baca usul dan kemudian minta usul ditangguhkan ke sidang akan datang untuk dibahaskan.

Ketiga : Speaker memanggil YB Marang untuk baca usul, huraikan usul dan kemudian terus buka untuk undi tanpa usul dibahaskan.

Apa-apa pun kita tunggu pukul 11:30 pagi nanti tengok apa yang akan berlaku. Mungkin juga usul tidak dibaca atas alasan Speaker menerima Writ Saman daripada Taufik Tun Dr Ismail semalam atas alasan subjudis.

Harapan aku : Usul dibaca, dihuraikan dan dibuka untuk perbahasan hingga seterusnya diundi untuk kelulusan.

Aku harap isu Usul Marang selesai hari ini. Tak perlu nak panjang-panjangkan. Banyak lagi benda lain kita nak hadap.

Sekian

Aku la Zulhazmi Shariff 
6 April 2017

17 Responses to "Apa akan berlaku dengan usul YB Marang sebentar lagi?"

  1. Berpijak di bumi yg nyata.. bagus.. bukannya kononnya lepas PH memerintah baru nak buat hudud. Lu org ingat DAP nak bagi ke? Bila DAP kata tak boleh korang pasti menurut aje kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi satu kau tak payah guna sentimen agama la!!!

      Kita orang Islam ni wajib ikut nabi, ikut hadi peluk dengan syiah tak wajib!!!

      Semua ulama2 muktabar tak pergi persidangan syiah tu kenapa dia pergi dan memuji2 syiah. Dia tu bodoh sangat ke tak nampak syiah sedang merogol dan membunuh saudara seislamnya??? Kedah jadi pro syiah pemecah-belah masyarakat???

      Rasulullah yang mulia mengiktiraf Suhail bin Amru seorang yang bukan Islam sebagai mudah berunding. Selain itu Rasulullah pernah bermuamalat dengan Safwan bin Umaiyah seorang yang bukan Islam juga.

      Orang bukan Islam yang adil Rasulullah iktiraf yang kau nak bergabung dengan penyamun Islam???

      Otak kau letak kat mana???

      Patutlah semua jawapan kau kata tak solid, rupanya kau ni tak ada hujah tak ada fakta mengelak jawapannya!!!

      Kalau kau ni betul pandai pasal isu amanat hadi jawapan kau suruh pergi belajar agama itu solid ke tak???

      Bodoh tak boleh diajar!!!

      Delete
    2. kah kah kah. Berpijak pada bumi yg nyata. mat sabu lah yg byk puji syiah sikit2 hassan nasrullah, sikit2 hezbollah, sikit2 ayatollah itu ini. jgnlah buat lawak bodoh sbb satu Msia tahu siapa mat sabu, dia dr dulu mmg syiah. ok lah tak nak terima x da masalah. Org bukan Islam yg adil, ada ker. Ugama Allah pun dia tak nak terima tapi boleh adil. so boleh dpt syurga org bukan Islam ni.

      Delete
    3. Sikit sikit DAP menentang....sikit2 DAP menentang, nkorang nak bentang ke tak....???????

      Delete
  2. Berpijak di bumi yang nyata.... tak bagus langsung... Islam ni ruu 355 je ke???

    Habis mana good governance, keadilan sosial, kebajikan sebagai contoh. Harta negara tidak hanya boleh berlegar2 di kalangan tertentu sahaja. Ini semua ajaran Islam.

    Imam al-Ghazali menekankan kepada fiqh alawiyat.

    Yang PAS ni nak buat hukum Islam dengan penyamun dan penipu, kau ingat ajaran Islam yang lain di atas tu boleh dibuat ke???

    Tak payah nak sembang la. RUU 355 tu bukan undang2 hudud pun!!! Bukannya penting!!!

    Korang apa kata Najib perompak harta rakyat korang menurut aje kan???

    Macam bacul!!! Hak rakyat kau abaikan!!!

    Lagi satu, apa punya bodoh kau ni pasal amanat hadi, yang kau boleh jawab suruh belajar agama je??? Solid ke jawapan tu??? Mana fakta kau???

    Kau ni sekolah dulu SPM dapat berapa yang bodoh sangat ni???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janji kita buat apa yg Islam arahkan. Kata Arwah Toh Guru kalu x boleh buat semua, buat mana yg patut. Yang Pas buat ni pun sumber dlm Al Quran. Allah tak tanya kamu berjaya ker tapi Allah tanya ada buat ker tidak. Nak harap pan laksanakan Islam, ampunlah. Apa2 mesti dapat restu dr abg besar lks dan lge.Kalu dap terang2 tentang hukum Islam itu adil ker. Pelik jg kau ni ilmu agama boleh perlekehkan. Takat ada ilmu dunia boleh selamat kan kau di akhirat jer.

      Delete
    2. Good governance? Membalak bersama olama ade la......kah kah kah.Marang suke main pondok2.....

      Delete
    3. Masa usang exco, membalak hingga botak belum dikira rasuah lagi..

      Delete
  3. Mungkin langkah pertama ke arah hudud oleh PAN ialah bila menyokong di kafir jadi pengerusi belek fatwa negeri sebelum jadi pengerusi belek fatwa kebangsaan bila dah memerintah negara kelak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala bentang je lah.....kita tengok sapa yg sokong.....sapa yg kena!

      Delete
    2. Jangan risau bro.. semuanya dalam perancangan Allah termasuklah para ahli parlimen yg menentang dan menyokong RUU 355..

      Delete
  4. Senarai penipuan2 Haji Hadi sejak tahun 1995

    1) Mula dia kata tak jumpa UMNO dlm gelap lepas tu Pak Lah pecah lobang kata jumpa lepas tu terpaksa mengaku.
    2) Dia kata tak da perancangan tubuhkan Kerajaan Perpaduan tapi di Perak dan Selangor dia buat usaha supaya ditubuhkan kerajaan perpaduan UMNO PAS pada tahun 2008.
    3) Dia kata tak pernah cadang tubuh kerajaan perpaduang tapi dlm siri perbincangn dlm gelap dgn Pak Lah dan UMNO pada tahun 2008 dah bincang sampai ke tahap membahagi jawatan Kabinet.
    4) Dia kata dia nak sangat laksana hudud tapi di Terengganu walaupun Ku Mizan dah perkenan tapi dia sendiri yg tangguh perlaksanaan tanpa ada paksaan dari mana pihak dan dengan sukarela.
    5) Dia kata nak kerjasama dgn PKr rupanya belakang tabir buat kita nak tikam Azmin Ali dan akan guna pemegang2 jawatan kerajaan negeri yg Azmin lantik utk tikam Azmin.
    Kalau PKR jatuh di Selangor maka PKR akan pupus.
    6) Dia kata nak tawan 5 negeri dgn UMNO lepas tu nafi padahal ada video tu.
    7) Mula kata DAP ada hak tolak hudud lepas tu maki pulak.
    8) Mula kata UMNO kafir lepas tu kata tak kafir pulak dah.
    9) Mula2 kata Assabiyyah sesat tapi sekarang dia sendiri memperjuangkan Assabiyyah
    10) Tuduh org jual pil kuda sampai hakim kata ada unsur fitnah.
    11) Letak calon kat Kota Damansara, Sg Acheh, Temerloh, Kangar, LABUAN dsb pada tahun 2013.
    111a. Tahun 1990 sbb nak sabotaj arwah Ustaz Fadzil, dia pegi letak calon tiga penjuru dgn S46 di Alor Limbat dan Serada.
    12) Sabotaj Anwar Ibrahim sepanjang masa sampai boleh bermesra dgn Saiful Bukhari siap ada gambar lagi/
    13) Dah buat keputusan sokong Wan Azizah jadi MB lepas tu pegi hantar surat lain.

    Dasar Hadi munafiq


    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


    Sebagaimana saya bagitau AbeTah Hj Fatah tadi.
    Antara rahsia kejayaan Gemuloh Tok Guru dalam politik adalah beliau menjauhkan diri dari Mustafa Ali.
    Malahan, nak bercakap dan berborak pun jarang2 inikan pula hendakkan nasihat politik
    Cuma di saat akhir beliau dgn bantuan anak Tok Guru dan geng2 mentedarah balak Kelantan serta UMNO, Mustafa Ali dpt masukkan racun beliau.
    Kita tengok macama Azmin Ali boleh kena main dgn Mustafa Ali.
    Tulang Besi yakin Mustafa Ali adalah agen UMNO dlm PAS semenjak tahun 70an lagi.
    Beliau hanya membawa racun dalam PaS dan malangnya Hadi Awang hancur kerana terlampau bergantung dgn Mustafa Ali.
    Arwah Ustaz Fadzil pun bukan percaya sangat pada Mustafa Ali.
    Hancur PAS kerana Haji Hadi kena cangkuk dgn Mustafa Ali

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1) Mula dia kata tak jumpa UMNO dlm gelap lepas tu Pak Lah pecah lobang kata... (Itu bukti TGHH seorang yg amanah berbanding Pak Lah yg sebaliknya tidak amanah ke atas sesama mereka berdua.. ada juga org lain mengaku amanah tapi jadi barua DAP, apa hallll!)
      2) Dia kata tak da perancangan tubuhkan Kerajaan Perpaduan tapi di Perak dan Selangor dia buat usaha supaya... (Ini fitnah, perancangan memang ada malah sehingga ke peringkat persekutuan.. tapi apabila didapati rakyat masih belum bersedia maka telah ditarik balik rancangan itu)
      3) Dia kata tak pernah cadang tubuh kerajaan perpaduang tapi dlm siri perbincangn dlm gelap dgn Pak Lah dan UMNO pada tahun 2008 dah bincang sampai ke tahap membahagi jawatan Kabinet.(Yg bincang sampai tahap bahagi jawatan itu fitnah)
      4) Dia kata dia nak sangat laksana hudud tapi di Terengganu walaupun Ku Mizan dah perkenan tapi dia sendiri yg tangguh perlaksanaan... (Ini kebodohan kamu tapi konon nak turut berpolitik. Sebab tu lah kita nak RUU 355 utk diluluskan barulah boleh dilaksanakan di Kelantan dan Terengganu.. nak pro DAP pun jgn sampai perbodohkan diri)
      5) Dia kata nak kerjasama dgn PKr rupanya belakang tabir buat kita nak tikam Azmin Ali dan akan guna... (Ini fitnah bodoh sesangat.. malah PAS lah yg mencalonkan Azmin Ali utk jawatan MB Selangor)
      6) Dia kata nak tawan 5 negeri dgn UMNO lepas tu nafi padahal ada video tu. (Kalau otak sengal memang tak faham makna keseluruhan ucapan dlm video tu)
      7) Mula kata DAP ada hak tolak hudud lepas tu maki pulak.(Sebabnya LGE DAP sendiri yg dah mungkir janji di mana dia sendiri pernah mengatakan PAS berhak perjuang hudud secara bersendirian.. kalau seseorang itu pencuri maka kena label pencuri begitu juga lah jika seseorang itu pengkhianat)
      8) Mula kata UMNO kafir lepas tu kata tak kafir pulak dah.(Ini juga fitnah.. malah tak pernah pun berlaku spt yg dituduh. Amanat hadi sampai kini takde sorang pun berjaya membuktikan mana2 ayat yg mengkafirkan org UMNO)
      9) Mula2 kata Assabiyyah sesat tapi sekarang dia sendiri memperjuangkan Assabiyyah (RUU 355 bukan Assobiyah bengal!)
      10) Tuduh org jual pil kuda sampai hakim kata ada unsur fitnah.(Yg penting TGHH tidak dibuktikan bersalah.. so kalau nak mabuk jangan makan pil kuda OK?)
      11) Letak calon kat Kota Damansara, Sg Acheh, Temerloh, Kangar, LABUAN dsb pada tahun 2013. (Apa masalahnya? Di PRN Sarawak, PAN DAP dan PKR pun buat benda yg sama tapi kalau hati dah buta memang kau tak nampak!)
      111a. Tahun 1990 sbb nak sabotaj arwah Ustaz Fadzil, dia pegi letak calon tiga penjuru dgn S46 di Alor Limbat dan Serada. (Sekali lagi kalau dah bangang memang kau tak tahu bhw di Sarawak baru je berlaku 3 penjuru!)
      12) Sabotaj Anwar Ibrahim sepanjang masa sampai boleh bermesra dgn Saiful Bukhari siap ada gambar lagi/ (LGE pun bermesraan dgn Nazri Aziz sampai berpeluk sakan tapi takde pulak kau kata Nazri Aziz nak sabotaj LGE!)
      13) Dah buat keputusan sokong Wan Azizah jadi MB lepas tu pegi hantar surat lain. (TGHH perlu dengar nasihat Sultan Selangor (berbanding si kafir yg anaknya jadi pengerusi fatwa di Penang) yg nak 3 nama calon MB Selangor selepas MB sediada difitnah oleh Rafizi dan Saifuddin Nasution)

      Dasar Hadi munafiq (Dasar Lebai tokong Pangkor 2 sanggupSebagaimana saya bagitau AbeTah Hj Fatah tadi.
      Antara rahsia kejayaan Gemuloh jadi barua DAP!)

      Tok Guru dalam politik adalah beliau menjauhkan diri dari Mustafa Ali.
      Malahan, nak bercakap dan berborak pun jarang2 inikan pula hendakkan nasihat politik
      Cuma di saat akhir beliau dgn bantuan anak Tok Guru dan geng2 mentedarah balak Kelantan serta UMNO, Mustafa Ali dpt masukkan racun beliau.
      Kita tengok macama Azmin Ali boleh kena main dgn Mustafa Ali.
      Tulang Besi yakin Mustafa Ali adalah agen UMNO dlm PAS semenjak tahun 70an lagi.
      Beliau hanya...
      (Ini fitnah kepada org yg berjaya menaikkan nama PAS selama ini dan yg juga berjaya menyelamatkan PAS daripada para pengkhianat tahun 2015)

      Delete
  5. ternyata masih ramai penyokong pas yg faham islam itu hanya hukuman jenayah syariah seperti hudud.

    tidak ada org islam yg menentang hokum Allah tetapi dalam bab menghukum, ianya mesti dibuat dgn penuh professional, perhalusi, detail, maqasid syariah dan sebagainya.

    ini kerana ianya suatu bentuk menghukum seseorg.

    ia tidak sama dgn kebajikan dlm islam. ia boleh dibuat setakat yang mampu. umpama sedekah, tk bayak sikit pun patut dibuat dpd tk sedekah langsung.

    nak harap Amanah buat islam? itulah tadi hasil doktrin hanya hudud baru islam. sedangkan apa saja kebaikan yg memberi maslahat kpd umat dan rakyat adalah kebaikan dan adalah islam.

    dan kepentingan mendesak sekarang ialah utk menghentikan penyelewengan dan rompakan pemerintah yg ada. ini juga memartabat islam yg lebih besar dan utama.

    fitnah seperti DAP campurtgn majlis fatwa Penang dll lain2 siu fitnah mestilah diselidiki. jgn jadi penyokong parti islam yg jumud dan beku akal utk mengkaji.

    fahaman yakin dan sokong aje apa yg ulamak parti buat adalah pemikiran jumud dan dangkal.

    sedangkan Al Quran dan hadis Nabi saw pun ulamak mengkaji dengan halus hingga terdapat khilaf. walhal kedua2 sumber itu adalah dpd Allah dan Nabi Nya sendiri.

    kpd penyokong pas...

    keluarlah dpd pemikiran jumud dan jadilah org yg berilmu dan waras akal.

    keluarlah dpd kepompong taksud kpd individu, taksub kpd label dan imej. asal hijau aje maka itu islam dan wajib disokong.

    langau pun ada yg warna hijau bro...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maka marilah kita benarkan si kafir belek fatwa utk kita kerana mereka lebih layak utk memastikan kemaslahatan umat Islam..

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. ternyata masih ramai penyokong pas yg faham islam itu hanya hukuman jenayah syariah seperti hudud. (Ini tuduhan bodoh.. tapi yg betulnya ialah penyokong PAN hanya faham hukum Allah tidak sesuai dilaksanakan di negara ini selagi DAP tidak memberi lampu hijau)

      tidak ada org islam (yg ada cuma org MENGAKU Islam) yg menentang hokum Allah tetapi dalam bab menghukum, ianya mesti dibuat dgn penuh professional, perhalusi, detail, maqasid syariah (walaupun ianya diketuai oleh si kaki kelab malam) dan sebagainya.

      ini kerana ianya suatu bentuk menghukum seseorg (ini pandangan oleh org MENGAKU islam manakala pada pandangan org Islam pula ia suatu bentuk mendidik seseorang).

      ia tidak sama dgn kebajikan dlm islam. ia boleh dibuat setakat yang mampu. umpama sedekah, tk bayak sikit pun patut dibuat dpd tk sedekah langsung (pada yg MENGAKU Islam, kebajikan tidak termasuk melaksanakan hukum Allah)

      nak harap Amanah buat islam? itulah tadi hasil doktrin hanya hudud baru islam. sedangkan apa saja kebaikan yg memberi maslahat kpd umat dan rakyat adalah kebaikan dan adalah islam. (Di mata org MENGAKU Islam hukum Allah tidak termasuk memberi maslahat kpd umat dan rakyat)

      dan kepentingan mendesak sekarang ialah utk menghentikan penyelewengan dan rompakan pemerintah yg ada. ini juga memartabat islam yg lebih besar dan utama. (Pada yg MENGAKU Islam utk menghentikan segala penyelewengan dan rompakan, si pesalah 'walaupun telah berbilion duit rakyat berjaya disonglapnya di masa yg lalu' perlulah menyertai Pakatan Harapaan tanpa perlu menjalani apa2 hukuman termasuk hukuman Islam yg diperjuangkan PAS sekarang)

      fitnah seperti DAP campurtgn majlis fatwa Penang dll lain2 siu fitnah mestilah diselidiki. jgn jadi penyokong parti islam yg jumud dan beku akal utk mengkaji. (Pada yg MENGAKU Islam jika jumud kepada DAP maka ianya termasuk dalam tuntutan Islam)

      fahaman yakin dan sokong aje apa yg ulamak parti buat adalah pemikiran jumud dan dangkal.(Termasuklah jika ulamak itu terjebak atau lebih tepat terpedaya dlm Perjanjian Pangkor 2 di mana antara isi kandungannya MB tidak boleh menyebut Hudud di negeri Perak yg diperintah oleh Sultan Perak yg beragama Islam!)

      sedangkan Al Quran dan hadis Nabi saw pun ulamak mengkaji dengan halus hingga terdapat khilaf. walhal kedua2 sumber itu adalah dpd Allah dan Nabi Nya sendiri.(Kalau dah tahu khilaf, masing2 perlu berlapang dada bukannya menyertai si kafir menentang RUU 355)

      kpd penyokong pas...(kpd penyokong PAN)

      keluarlah dpd pemikiran jumud dan jadilah org yg berilmu dan waras akal.

      keluarlah dpd kepompong taksud kpd individu (e.g. LGE), taksub kpd label dan imej. asal hijau (oren) aje maka itu islam (barua DAP) dan wajib disokong.

      langau (ulat bulu) pun ada yg warna hijau (oren) bro...

      Delete