Terkini

Menunaikan haji dan Tabung Haji.

Kita tertarik hati nilai subsidi yang ditambah oleh Tabung Haji kepada Jemaah Haji melalui muasasah bernilai RM 3,004 seorang atau bersama 30 peratus daripada kos sebenar.

Dianggarkan 25,000 penyimpan yang pergi melalui muassasah mendapat faedah ini. Jumlah kos yang dikeluarkan RM 75 Juta. Bagi mereka yang melaui pakej haji tidak mendapat manfaat,walaupun sebagai penyimpan Tabung Haji.

Sepatutnya penyimpan ditanya sebarang pengeluaran.Tabung Haji lebih berbentuk syarikat perniagaan.Pelaburannya banyak, hartatanah,pelancongan,perumahan dan perladangan.Kerajaan tidak boleh menyamai penyimpan sebagai pemegang akaun al wadiah seperti bank .Penyimpan Tabung Haji boleh dianggap sebagai pemegang saham.

Tabung Haji patut juga memikirkan manfaat untuk penyimpan lain,yang mungkin tidak sempat untuk menunaikan haji kerana terpaksa menunggu giliran.

Pihak berkenaan perlu memikirkan kembali asas penubuhan Tabung Haji,wang pendeposit dilaburkan dan labanya dikempalikan kepada penyimpan.

Kini seolah hanya mereka yang pergi menunai haji yang dapat,itupun mereka yang melalui muassah.Sepatutnya subsidi itu melalui DANA Kerajaan bukannya mengambil duit pendeposit,kemudian mengaku kerajaan yang bagi.

Keadilan untuk semua,semua penyimpan perlu diberi hak sama rata.

0 Response to "Menunaikan haji dan Tabung Haji."

Post a Comment