MALAYSIA AMANAH KITA

MALAYSIA AMANAH KITA
Terkini

Ustaz Misbahul Munir, bekas Setpol Nizar tahu cerita beri tanah .



(Harakah) 
Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak akan mengembalikan semula bantuan berjumlah RM1.3juta kepada 18 buah sekolah Agama Rakyat di Negeri Perak bagi tahun 2008 ini.

"Bantuan kepada sekolah agama rakyat telah dinafikan oleh kerajaan BN/Umno yang memerintah Perak dahulu sejak pentadbiran Tun Mahathir lagi tetapi kini dibawah pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat, bantuan tersebut telah diberikan semula.

"Bantuan tersebut akan diagih-agihkan dalam bulan Ramadan, sedikit masa lagi," kata Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Perak, Ustaz Misbahul Munir bin Masduki

Terdapat 9 buah Sekolah Menengah Agama Rakyat dan 9 buah lagi Sekolan Agama Rendah yang menjadikan jumlah keseluruhannya 18 buah.

Menurut beliau, Kerajaan Pakatan Rakyat sangat prihatin dan mengambil berat untuk menyelesaikan masalah yang telah dicipta oleh kerajaan BN/Umno sebelum ini.

"Merekalah yang menyekat bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat dahulu hingga menimbulkan masalah dan kerumitan kepada sekolah dan juga para guru yang bertugas di Sekolah-Sekolah Rakyat," jelas Misbah.

Beliau melahirkan rasa kesal apabila Umno mahu menunjukan rasa prihatinnya terhadap Sekolah Agama Rakyat yang mana sebelum ini merekalah yang menjadi `penghalang' dan menindas Sekolah Agama Rakyat dengan menafikan pemberian per kapita tersebut.

Laporan Bernama melaporkan tentang desakan Pergerakan Pemuda Umno, Zainol Fadzi supaya Menteri Besar Perak Dato Seri Mohammad Nizar Jamaluddin turut memberikan lot tanah kepada Sekolah Agama Rakyat milik persendiran dan Sekolah Agama Pondok dalam usaha memaju dan memartabatkan agama Islam di Perak.

Misbah memberitahu Kerajaan negeri menyedari bahawa pemberian RM30,000 setahun kepada 9 buah sekolah Cina itu(bukan setiap satu sekolah sebagaimana laporan tersebut) adalah tidak memadai.

Oleh itu sebagai langkah jangka panjang, kerajaan negeri memutuskan untuk memberikan tanah kepada sekolah tersebut bagi membolehkan mereka menubuhkan sebuah syarikat untuk mengusahakan tanah berkenaan," katanya.

Mengikut sumber yang boleh dipercayai, tanah tersebut akan diusahakan dengan tanaman Kelapa sawit dimana dalam jangka masa lima tahun akan memulakan pengeluaran hasil, maka bantuan RM30,000 setahun itu akan diberhentikan.

Misbah juga turut menjelaskan bahawa pemberian 400 hektar tanah kepada sembilan buah sekolah menengah persendirian Cina di Perak itu adalah atas tempoh pajakan selama 30 tahun.

"Projek seumpana ini telah lama dilaksanakan oleh Kerajaan Kelantan dimana kerajaan Kelantan telah memperuntukan 3,000 hektar tanah untuk sekolah-sekolah Cina di sana," katanya

"Kerajaan Pakatan Rakyat mahu bersikap adil kepada semua sekolah-sekolah di Negeri Perak ini, bukan macam Umno/BN yang sehingga kini gambar Menteri Besar dari Pakatan Rakyat di lima buah negeri pun tidak dibolehkan digantung dibilik-bilik darjah sekolah-sekolah kerajaan Pusat," ujarnya.

Menurut Misbah lagi, Kerajaan Pakatan Rakyat juga sedang mengenal pasti tanah untuk Sekolah-Sekolah Agama Rakyat bagi tujuan yang sama dan akan di umumkan sedikit masa lagi.

15 Responses to "Ustaz Misbahul Munir, bekas Setpol Nizar tahu cerita beri tanah ."

  1. Replies
    1. Klu balik 2 bln sekali....1000 darab 12 bahagi 2...6000 lawatan dalam satu milinea

      Delete
  2. Saya x dibenarkan bertanding krn pakatan harapan xnak bekas ahli pas menentang pas (nampak tak sifat terpuji kami?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo...bkn nak lawan umno la rupanya?

      Delete
    2. Pssst...mat...aku pun bekas ahli pas la

      Delete
    3. Pssst...mat...aku dulu sokong lynas

      Delete
    4. Pssst (berapa byk pssst daaa)...mat...aku x ngundi sini tau

      Delete
    5. aah nak belajar silat dengan pendekar mustar dengan budak bujang lempok. pendekar melayu tapi pakai songket bagai keris kat pinggang satu kat tangan satu.. apa daa pendeksar mustar ni. sapa punya idea la suruh pendekar mustar pakai songket. hang tuah pakai baju pendekar takde bersongket.. err keris panjang tu buat kacau dodol sesuai tak. suruh la orang ususng pas tu ayah pink pegang kacau dodol tu.

      Delete
    6. Silat2 jgn bang....saya takut bini bang....eeeeee

      Delete
  3. Walaun cacat otak.
    Sendiri kuarkan statement,sendiri komen pastu.
    Itula..iQ para hustat dlm pas tapi nak jd cybertrooper pas kononnya..
    Belambak aku tgk hujah en nobody yg hg tak bleh jwb powertrain.
    Mmg hustat2 pas ni bacul pastu bengong.
    Elok la hg bawa keris panjang pastu bertempik takbir2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau mana nk faham apa yg tersirat...xperla aku mahapkan...bak kata datin mastura kpd mulut longkang

      Delete
    2. Tapi xperla kali ni aku tlg buat pencerahan utk kau...kesian jgk klu baca x fhm kan...nampak mcm katak bwh tempurung pulak...
      1. Yg x dibenar bertanding tu mat sabu yg ckp...sbb dia bekas ahli pas kononnya...rypa2nya termizi pun bekas ahli pas...per citer ni kan
      2. Dulu benci lynas..tetiba calon penyokong lynas
      3. Calon org tempatan katanya rupanya ngundi kt lain
      Pandirkan?

      Delete
    3. dia mengundi kat luar sebab jadi profesor fizik kat sana. kalau kuale tu ada universiti memang dah lama dia daftar undi kat kg. aku dah 20 tahun duk kuale cuma ada satu pasaraya je. Sg Siput tu pun nampak perubahan apa yang dibanggakan.

      Delete
  4. Salam En. Powertrain,

    Kenapa nak sebar fitnah???

    Mana bukti???

    Tunjuklah kalau ada!!!!

    Kita ni di dalam bulan Ramadhan, jangan melampaui batas macam tu tak baik!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Powertrain hustat bengong yg belagak nak jd cybertrooper pas..
      Kahkahkah..
      Belambak hujah tak jawab.
      Bacul mcm lebai sarkas hadi marang gak.
      Sikit hari akan meletup kisah hadi marang rasuah.tunggu laaa
      Smlm baru keluar kenyataan dari peguam zulhazmi dan diviralkan oleh mejar zaidi.
      Kalau tak benar sila suruh hadi sarkas saman.
      Hadi mana ada teloq.bacul yg besarban.
      Hussam cabar dia suruh sumpah cagar isteri kes kerajaan perpaduan mana dia berani sumpah.
      Dasar bacul shiah.
      Tak mengaku,mula2 cabar hussam bersumpah,tapi bila hussam sanggup bersumpah dan cagar isteri sekali,trus lebai sarkas jd bacul.
      Yg walaun kampong dan hustat2 sarkas bertempik terlolong takbirr,walaa,takbir,walaa...
      Apa punya kebangsatan la
      Kahkahkah

      Delete