Terkini

Siapa yang berbohong, Hj Hadi atau Timbalan Ketua Menteri?

EXCO AGAMA PENANG SANGGAH PRESIDEN PAS

Melayu Dan Islam Terbela Di Pulau Pinang

Saya merujuk kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dalam media yang menyatakan Kerajaan Negeri Pulau Pinang gagal menjaga kepentingan Melayu dan Islam di negeri ini. 
.
Hakikatnya selepas kerajaan Pakatan Rakyat yang kini Pakatan Harapan mengambilalih pentadbiran daripada Barisan Nasional pada tahun Mac 2008, Syiar Islam terus berkembang subur jauh melebihi kerajaan terdahulu.
.
Bajet hal ehwal agama, misalnya pernah mencecah sehingga 300 peratus melebihi bajet agama sewaktu Pulau Pinang ditadbir oleh Gerakan iaitu rakan politik Umno. Sehinggakan pimpinan Gerakan pernah mengecam secara terbuka pentadbiran kerajaan negeri, khususnya DAP kerana menyalurkan bajet agama yang besar berbanding zaman BN. Bajet agama ini, sehingga kini tidak berkurang daripada keperluan semasa.
.
Selaku Exco Agama, saya ingin memaklumkan perkembangan pendidikan Islam khususnya Sekolah Agama Rakyat, KAFA, Maahad Tahfiz, Pondok dan TADIS terus dibantu berdasarkan keupayaan kewangan negeri.  
.
Selain bajet tahunan untuk Hal Ehwal Agama, disediakan bajet khusus untuk institusi pendidikan Islam itu. Sehingga kini, lebih RM14 juta telah disalurkan untuk tujuan itu. Bahkan guru-guru dan kakitangan institusi pendidikan Islam menerima bonus tahunan yang tidak pernah diterima sebelum ini.
.
Bajet dan sumbangan itu, tidak termasuk pembinaan masjid, surau dan sekolah agama yang dibiayai oleh kerajaan negeri yang ketara berbanding kerajaan terdahulu.
.
Program-program agama diperkenalkan. Ijtimak dan Anugerah Al-Hufaz, bulan-bulan Al-Quran, Konvensyen Al-Islam Rahmatun Lil Alamin, adalah antara beberapa program untuk mengangkat martabat Umat Islam.  
.
Program keagamaan dan majlis ilmu di masjid dan surau berkembang subur. Para pendakwah dan ustaz-ustaz tidak disekat hanya kerana berbeza fahaman politik dengan kerajaan negeri. Amalan yang tidak pernah berlaku pada zaman BN, di mana para ustaz PAS dihalang mengajar dan berkuliah di masjid dan surau di Pulau Pinang. 
.
Bahkan, bekas Pesuruhjaya PAS, Dato’ Salleh Man yang kini sebagai Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang sendiri tidak dibenarkan menyampaikan kuliah di masjid pada zaman Barisan Nasional.
.
Pulau Pinang akan membina Hospital Islam setinggi 14 tingkat, yang pertama di negeri ini. Majlis pecah tanah telah disempurnakan oleh TYT Yang Dipertua Negeri pada bulan Disember lalu. Projek pembinaan akan dimulakan pada Mac depan dijangka siap dalam tempoh 3 tahun. Sementara, pembinaan Sekolah Islam Antarabangsa Pulau Pinang akan dimulakan pada pertengahan tahun ini.
.
Sebelum itu, kerajaan negeri telah menganugerahkan sebidang tanah bernilai lebih RM80 juta bagi pembinaan Ibu Pejabat Mahkamah Syariah setinggi 7 tingkat, yang tersergam indah dan megah di Jalan Scotland. Ini adalah sebahagian usaha untuk memartabatkan Melayu dan Islam di negeri ini.
.
Sejak tahun 2008, kerajaan negeri di bawah pentadbiran Ketua Menteri, Lim Guan Eng ingin mempelajari contoh pentadbiran Khalifah Umar Abdul Aziz, antaranya mengutarakan polisi ‘amar maaruf nahi mungkar’ dan pembasmian kemiskinan. Atas semangat itulah, kerajaan negeri melaksanakan ‘ Program Pembasmian Kemiskinan Tegar’ bagi menghapuskan miskin tegar di kalangan rakyatnya, tanpa mengira kaum dan agama.  
.
Kerajaan Negeri memperkenalkan program ‘Agenda Ekonomi Saksama.” Keluarga yang berpendapatan di bawah RM750 sebulan, akan dibantu secara bulanan. Lebih 1000 keluarga yang dikenalpasti, 90 peratus adalah Melayu Islam.
.
Mana mungkin, Presiden PAS gagal melihat pencapaian dan pembaharuan ketara antara kerajaan Pakatan Harapan Pulau Pinang dengan kerajaan Barisan Nasional sebelum ini.
.
Hakikatnya, syiar Islam terus subur di Pulau Pinang di bawah pentadbiran Pakatan Harapan yang diterajui oleh DAP dan PKR. Melayu dan Islam akan terus terbela di Pulau Pinang.

KENYATAAN MEDIA
YB DATO' ABDUL MALIK KASSIM
27 JANUARI 2017

34 Responses to "Siapa yang berbohong, Hj Hadi atau Timbalan Ketua Menteri?"

  1. Replies
    1. Hanya seorang sahaja melayu p pinang yg pernah dihalau kerana ada pihak ingin mengambil tanah rumahnya utk dimajukan sudah cukup utk membuktikan bhw tghh bercakap benar.

      Sebelum inipun pun tghh telah membuktikan bhw lge pernah bercakap bohong apabila melanggar perjanjian antara mereka berdua melalui pendedahan surat yg bertandatangan.
      Kalau aku tak dedahkan kenyataan di atas pasti org pan akan percaya tulisan fitnah si mohd noor di atas.. dasar barua dap!

      Delete
    2. Ir anonymous,

      Hadi sial tu kaki makan duit haram!!!

      Berapa banyaklah dia menipu!!!

      Sampai pergi iran pun dia menipu!!!

      Tak payahlah kau nak bela kaki penipu dan makan duit haram!!!

      Kau dengan rakan2 pas kau semua biul, kau bagi link aku nak twngok dokumen tu!!!

      Kau pun dah ikut hadi sial pro syiah tu memfitnah je sana sini!!!

      Delete
  2. TGHH kat Ganu pun tok leh buat apa2...nak cite pasal PP.DUit berjuta mana gi...Saman pun belum.Tonjol diri sebagai Ularmak....tapi Nafsu mengusai diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aliyya.. tak nak komen ke pasal surat tghh/lge? Palsu ke asli ke? Atau aliyya tak berani nak jawab?

      Delete
    2. Ir anonymous,

      Sudah2lah kau menipu!!!

      Hari tu kau mengaku jurutera!!!

      Last2 sekali kerja kilang je!!!

      Patutlah bodoh sangat!!!

      Delete
    3. Kalau nobody cerdik pasti nobody boleh jawab pasal surat tghh/ lge tu.. palsu ke asli? Atau nobody pun tak berani nak jawab?

      Delete
    4. Tunjuk dulu surat apa kita sahkan betul atau palsu.

      Apasal tak berani tunjuk ke?

      Takkan tak ada telur pulak kan?

      Delete
    5. Kan dari dulu lagi aku dah kata bab yg ini memang nobody tak terjawab. Sebab tu aku malas nak layan nobody ni pabila pahlawan pan terkesima macam ni.. maaf bo layan..

      Delete
    6. Kan fari dulu laki aku dah kata bab yang ni memang ir anonymous tak terjawab pasal tak bukti fitnah je lah dia tahu hahahha!!!

      Sebab tu aku saja ke kantoikan fitnah ir anonymous supaya tak ada sesiapa terpedaya dengan dia sebab dia kaki fitnah dah lah bodoh sombong!!!

      Terima kasihlah kata aku pahlawan pan tetapi aku nak jadi pembela umat islam yang dirogol dan dibunuh oleh syiah bukan macam hadi sial tu, bersekongkol dengan syiah sambil makan duit haram!!!

      Patutlah perut boroi!!!

      Kau tak bukti kata bo layan hahahha hakkktuiiii!!!

      Delete
    7. Aku ingat nobody ni tahu segala2nya rupa2nya ada benda yg dia masih tak tahu.. terbukti dia ni bukanlah cerdik spt yg org pan sangka.

      Org pan kan bodoh mmg mudah percaya kpd org yg bijak menipu mereka. Sbb tu org pan begitu mudah diperkotak-katil kan oleh dap.. dasar barua dap!

      Delete
    8. Aku tahu kau tu bodoh kerja biasa je tapi mengaku jurutera.

      Sudahlah kau tu. Aku tak kisah kau tu bodoh, yang aku kisah kau tu menipu!!!

      Berapa kali kau nak menipu termasuk menipu diri kau sendiri???

      Yang bijak menipu tu najib dan hadi sial!!!

      Dah berapa kali kantoi menipu makan duit haram kau sokong lagi???

      Patutlah Allah laknat parti pas sebagai babi!!!

      Sebab tu orang umno dan pas mudah siperkotak-katikkan dengan syiah dan china habis nanti tergadai agama dan negara... dasar barua syiah pembunuh dan perogol umat islam syria dan china pembunuh dan penindas etnik islam uighur!!!

      Memang sial najib dan hadi tu!!!

      Sial sesial2nya!!!

      Delete
    9. Kalau nobody pandai pasti boleh jawab palsu ke asli surat tghh/lge tu.. aku mmg sengaja tanya lagi soalan tu sebab supaya barua dap lain tahu karektor penipu nobody ni.. kalau ikut watak Syiah mmg tak kisah menipu2 ni.. dasar barua dap!

      Delete
    10. Kalau aku pandai dah tentu2lah aku kata walaun pas sini semua kaki penipu!!!

      Video mat sabu tolak hudud pun tak ada hahaha!!!

      Surat apanya??? Kau nak menipu lagi???

      Mana surat tu aku nak tengok!!!!

      Kau tu dah jadi barua hadi pro syiah laknatullah memanglah tak kisah menipu, dasar barua perogol dan pembunuh umat islamlah katakan!!!! Hahaha

      Delete
    11. Kan aku dah kata dia akan bagi pelbagai alasan utk berpura2 agar seolah2 tak tahu menahu pasal surat tu..memang dasar barua dap!

      Syiah pun ada jgk perangai menipu macam ni.. dasar barua dap!

      Delete
    12. Kan aku dah cakap pemfitnah macam ir anonymous tu akan beri pelbagai alasan untuk tak beri bukti sebab bukti tak ada hahaha!!!

      Memang dasar barua syiah menipu je kerjanya!!!

      Jangankan syiah, hadi pun ada jugak perangai menipu macam ni... dasar barua syiah laknatullah perogol dan pembunuh umat islam!!!

      Delete
    13. Sekarang kita dapat lihat sendiri betapa nobody ni tak cerdik mana pun atau lebih tepat lagi bodoh. Kisah surat tu pun dia tak tahu atau pura2 tak tahu ala Syiah gitu. Beginilah jenis pejuang dap yg org pan sanjung selama ini. Soalan aku mudah aje tapi tak boleh dia nak jawab. Kini aku dah berjaya buktikan bahawa nobody ni bukannya sehebat mana spt yg org pan sangkakan selama ini. Dia ni pun bodoh jugak sebab tu dia pun mudah jadi barua maka begitu mudah diperkotak katikkan oleh dap .. dasar barua dap!

      Aku nak tanya lagi soalan yg sama. Palsu atau asli surat tghh/lge tu? Nanti penyokong pan akan lihat sendiri jawapan oleh si barua dap yg pan sanjung2 selama ini keh keh..

      Delete
    14. Sekarang kita semua dah tahu betapa bodohnya ir anonymous!!!

      Surat apa??? Tajuk surat tu apa??? Kepala surat daripada mana??? Daripada siapa??? Ke siapa??? Tarikh bila???

      Kalau nak kata orang bodoh kau ni pastikan kau tu pandai!!! Kau boleh beza tak surat dengan perjanjian???

      Aku tak kisahlah kalau kau terdesak sangat sampai nak tunjuk pulak ada surat tapi surat bukan perjanjian!!!

      Penipu macam kau aku nak percaya ke???

      Kalau dah kaki kelentong macam hadi pro syiah makan duit haram mamposlah aku tak percaya!!!

      Kau ni dah keliru ni surat ke perjanjian!!!

      Kau pergi semak balik nanti kau datang balik beritahu aku mana yang betul!!!

      Aku tahu kau bodoh, aku maafkan!!!

      Sebab kau bodohlah kau sokong hadi bodoh tu, habis bankrap harakah!!!

      Orang pun dah benci kat hadi!!!

      Delete
    15. Nampak tak kebodohan pan.. yg benci tghh cuma 2% .. dap dah pun berlutut kpd pas keh keh..

      Kalau kes surat tu pun tak tahu bolehlah aku simpulkan nobody memang bodoh rupanya. Sepatutnya org pan menyesal ada pahlawan bangang macam nobody. Ataupun nobody baru aje aktif berpolitik bangang bermula hanya selepas PRU 13 maka nobodoh ni pun tak tahu langsung pasal surat tu. Maka aku rasa memang kena maafkan nobodoh ni.. dasar barua dap!

      Delete
    16. Apa yang kau merepek ni ir anonymous,

      Aku ni terpelajar tau tak, kalau kau tulis tu berilah yang thrill sikit, kalau boleh ada fakta yang susah nak jawab barulah tercabar, aku tak tercabar langsung!!!

      Bosan aku kau tahu tak!!!

      Kau cerita pasal surat, berapa juta surat yang ada dalam dunia ni???

      Kalau kau kata lim guan eng mungkir janji dah tentu2lah perjanjian bukan surat!!!! Kenapa kau ni bodoh sangat aku tahu lah kau kerja kilang je takkanlah benda2 macam ni kau tak boleh fikir???

      Aktif politik bangang apa??? Selama ni kau tak perasan ke kau tu bangang entah apa2 cerita kau merepek!!!

      Sekarang ni orang cerita macam mana nak selamatkan malaysia daripada digadai oleh najib razak tau bahlol, yang kau cerita pasal surat tu apahal??? Ada bawa apa2 significant ke pada agama, bangsa dan negara???

      Kalau setakat kau nak beritahu hadi sial tu bukan kaki kencing tak payahlah, nama dr yusuf alqaradhawi pun dikencingnya!!!

      Ulama apa penipu macam tu???

      Delete
    17. Nampak tak dah terang lge khianat masih nobodoh tak nak akui.. buat malu org pan.. dasar baru dap! Keh keh!

      Delete
    18. Apa bukti kau lim guan eng khianat???

      Kau ni dah jadi bodoh ke bukti tak ada apa pun tak ada tiba2 buat kesimpulan melulu???

      Memang orang bodoh macam tu!!!

      Hadi lagi khianat dengan umat islam seluruhnya!!!

      Kalau anak kau kena rogol dan bunuh kau nak berpeluk ke dengan perogol dan pembunuh anak kau???

      Hadi boleh berpeluk dengan perogol dan pembunuh umat islam yang juga mengatakan umat islam kafir!!!

      Kau taknak cabar aku tunjuk bukti ke???

      Aku memang pantang dicabar!!! Bukan macam kau bacul!!! Satu surat pun aku tak nampak cerita macam babi!!!

      Patutlah parti kau bergelar pigs (pas+ikatan=gagasan sejahtera)

      Allah pun dah beri tanda pas tu babi jangan ikut yang haram hahahhahaakkktuuui!!!

      Delete
    19. Setelah terserlah akan ketidakupayaan nobody menjawab soalan aku maka aku sarankn kpd org pan agar lupa kan aje si nobodoh ni..

      Delete
    20. Keupayaan apa kau ada???

      Keupayaan temberang!!!

      Kau ni dah kena sumpahan babi ni!!!

      Aku ingatkan pas je kena sumpahan jadi pigs kau pun kena juga!!!

      Sebagai babi binatang yang tak berakal memanglah kau asyik merepek macam ni!!!

      Aku yakin kau ada keupayaan menyondol!!!

      Kau kan babi!!!

      Delete
    21. Kalau mengaku terpelajar tapi akhirnya jadi barua kpd lge si pengkhianat janji ianya hanyalah sia2 aje. Harap2 org pan yg lainnya tidak terikut2 rentak sebodoh begini. Jadikanlah ia sebagai sempadan.

      Sekurang2nya aku berjaya jugak dedahkan kelemahan si nobody terbodoh ini. Membabi buta menyokong ahli politik khianat; sbg contoh yg ingkar kpd perjanjian yg telah ditandatangani, khianati rakyat dlm kes 999 tahun kesian rakyat islam perak yg teraniaya dan husam yg kini cuba pengaruhi rakyat kelantan agar percaya bahawa dia boleh jadi mb kelantan hanya kerana pernah bermimpi 15 kali keh keh dan juga yg lainnya.

      Selamat membebaskan diri dari menjadi hamba kpd dap. Hanya memalukan generasi mendatang.

      Delete
    22. Kau lah barua kafir syiah laknatullah perogol dan pembunuh umat islam di samping barua china pembunuh etnik islam uighur!!!

      Kau kan bodoh tak terpelajar!!!

      Aku tak payah nak dedahkan memang semua orang tahu kau babi kafir laknat syiah dan china!!!

      Disebabkan bahlol macam kau rakyat teraniaya yang kau boleh cerita surat!!!!

      Kau tu pembohong satu bukti pun tak ada!!!

      lagi satu kalau kau nak jadi sial biar kau jadi sial sorang2 jangan disebabkan bahlol bodoh macam kau malaysia tergadai dengan china!!!

      Bahlol bodoh macam boleh dedah apa???

      Kau tu sial satu dokumen kau tak boleh tunjuk memang kau barua kafir laknat syiah dan china biar iman kau tergadai harta negara tergadai kat china biar anak cucu kau merempat di tanah sendiri!!!

      Babi sial macam kau tak ada pelajaran dedah apa yang kau boleh??? Orang pun tahu kau tu sial bodoh tak ada pelajaran!!!

      Tak ada apa yang boleh kau dedahkan!!!

      Sebab kau tak ada pelajaran tapi perangai macam sundal tolol!!!

      Delete
  3. Nobody, berapa lama gamaknya nak berpura2 tak tahu pasal surat tu.. org pan lain sdg perhatikan kau la. kesian tgk org mengaku terpelajar tapi dilihat bebal di mata org pan lainnya. di mata orang pas apatah lagi.

    ReplyDelete
  4. Woi babi,

    Surat apa??? Apasal kau kisah pasal surat yang tak wujud bila hadi sial kau dan najib razak sibuk jual negara kepada china???

    Peguam hadi sendiri fitri asmuni masa kes pil kuda kata hadi kantoi memfitnah!!!

    Jadi kalau kau cerita surat tak wujud tu sebab kau bangang aku terpaksa cerita kepada babi2 macam kau!!!

    Babi, kau pernah tengok ke surat tu???

    Kalau kau tak pernah tengok sekadar dengar cakar hadi sial, kau cakap pada si sial tu kalau dah bersekongkol dengan kafir syiah pembunuh dan perogol umat islam, sampai mati pun aku tak percaya pada hadi sial!!!

    Yang kau ikut hadi jadi khadam kafir syiah apahal???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org pan ramai yg dah tengok. kenapa kau yg mengaku terpelajar (kononnya) masih belum tengok? cuba bayangkan mengaku terpelajar tapi masih belum tengok sedangkan org pan yg lainnya ada yg tidak terpelajar tapi sudah pun tengok. so pastinya di mata mereka kini rupa2nya mereka lebih terpelajar daripada nobody kerana sudah tengok surat tu. apalah malang nasib mereka dapat pahlawan macam nobody ni. so teruskan pura2 tak tahu lagi nobody. org2 pan masih terus memerhati kamu sbg pahlawan (kononnya) mereka.

      nobody d pahlawan pan. tapi itu dulu. sekarang pula nobody d paklawak pan!

      Delete
    2. Orang amanah dah tengok sekarang bahawa orang pas memang benar2 bodoh sejak azali lagi hahahhakkktttuiiii!!!!



      Kenapa orang pas bodoh???

      Pertama :Orang bodoh cerita surat yang tak wujud hahhahahahaaakkkttuuiii!!!

      Kedua: orang bodoh tak tahu pasal akta duti setem!!! Mana2 perjanjian harus didaftarkan di mahkamah!!!

      Ketiga : tanah malaysia dah digadai kepada china dia sibuk cerita surat yang tak wujud hahahhahah!!!!

      Apasal kau ni bodoh sangat???

      Kalau masuk mahkamah boleh ke kau bawak kes tak ada bukti hahahhakktuiiii!!!

      Kau ni masuk maharajalawak pun tak lakulah!!!!

      Orang2 amanah dan pas serta semua pembaca boleh tengok sekarang betapa bodohnya orang pas ni!!!!

      Dia ulang cerita yang tak wujud hahahhakkktuuiii!!!

      Memang layaklah kau digelar babi!!!

      Kenapa babi??? Babi tak tahu beza surat dengan perjanjian ke???

      Tak apalah!!! Babi kan babi!!! Babi memang bodoh!!!!

      Delete
    3. Pembaca semua boleh lihat betapa bodohnya penyokong pas ni!!!

      Kalau kami masuk mahkamah, surat tu tak pernah didaftarkan, dia pun cakap ada surat yang dia sendiri tak tahu tajuk, tak pernah tengok pun, daripada siapa ke siapa pun tahu, tarikh bila pun kantoi, kepala surat pun tak tahu, rujukan pun tak ada apa hakim buat???

      Kena tendang keluar mahkamahlah!!!

      KENAPA KAU BODOH SANGAT MACAM BABI!!!

      Delete
    4. Kalau ada yang mengaku dah tengok surat tu, mesti orang tu bahlol macam penyokong pas ni tak kisahlah daripada parti amanah dan sebagainya!!!

      Kalau tajuk surat pun tak tahu macam mana boleh kata dah tengok???

      Cuba kau senaraikan siapa yang pernah tengok surat tu???

      Kau kata orang amanah dah tengok takkanlah sikit nama pun kau tak boleh beri???

      Kau menipu lagi ya???

      Kau tak tahu malu ke kantoi menipu???

      Malu tu tanda beriman. Kalau dah kantoi menipu tak malu lagi memang kau dah berimankan syiah kot hahahakkktuiii!!!

      Delete
    5. Tak pernah saya kata org amanah kerana org amanah mana mungkin nak menipu mcm nobody. sy hanya tujukan kpd org pan. Tak perlu risau walau hujah apa sekalipun nobody guna mereka sudah pun tgk bukti kukuh tu. so nasihat saya teruskanlah kepura2an kamu tu. seronok jugak tgk kamu terus berpura2 keh keh..

      Delete
  5. Dengan kedudukan ni.., nauzubillah.., agama rasmi negara boleh bertukar 👇🏻

    Assalamualaikum
    Oleh Prof Ramlah Adam

    PECAHAN KERUSI DALAM PAKATAN HARAPAN:
    PAN -6 ISLAM 6.
    PKR - 35 ISLAM 16.
    DAP - 61 ISLAM 6.
    PPBM - 10 ISLAM 10.

    JUMLAH:
    ISLAM - 41 KERUSI.
    BUKAN ISLAM - 71 KERUSI.
    JUMLAH - 112 KERUSI.
    Ini yg orang Melayu kena kira dan paham betul betul.berapa suara Melayu dan Islam cuma 41 orang dan yg bukan Islam 71 orang.boleh ke orang Melayu membuat keputusan walau pun orang Melayu duduk no 1 dan no 2.itu belum Sabah dan Sarawak lagi.jangan kerana nyamok kelambu di bakar pikir lah akan angka yg saya nyatakan ini sebelum Melayu hilang suara dan sebelum Melayu memegang tahta tetapi tidak berkuasa.

    ReplyDelete