Terkini

 Maaf Yb Temerloh, saya rasa anda benar benar keliru.

Jawapan utk Tontowi;

MP Temerloh sokong speaker tangguh bahas Ruu 355

1. Saya baca kenyataan Yb Temerloh ( Pas ) yang menyokong keputusan Speaker Dewan Rakyat yang menangguhkan perbahasan RUU 355 dan menyatakan ianya kptsn yg baik dan berhikmah.

2.Yb Temerloh juga menyatakan yang beliau tidak menyangka bahawa MP2 PH nak berbahas RUU 355.

3. YB Temerloh juga kata jika MP PH nak berbahas, nescaya mereka tak akan bangkit buat bantahan isu subjudice kerana ada tindakan mahkamah yg cabar Ruu 355 dan beberapa bantahan yg lain sblm YB Marang bentang usul beliau.

4. Maaf Yb Temerloh, saya rasa anda benar benar keliru.

5. Hanya kerana Yb PH bangkitkan bantahan sebelum Marang bentang usul Ruu tsbt, ia tidak bermakna mereka x mahu bahas. Jika Yb Temerloh faham prosedur Parlimen, apa yg dilakukan itu bukan sahaja legal malahan itulah kaedah terbaik dan biasa digunakan dlm Parlimen.Saya dan ramai lagi ahli parlimen biasa buat demikian. Ia dipanggil preliminary objections.

6. Contohnya, baru-baru ini masa K'jaan nak lanjutkan SOSMA utk 5 tahun lagi, saya juga bangun minta Speaker tak teruskan perbahasan usul K'jaan itu atas alasan sub judice. Ramai juga MP pembangkang lain yang bangun menyokong bantahan saya kecuali Mp Pas dan BN lah.Suasana juga agak kecoh. Speaker akhirnya tolak bantahan saya. Bila usul Kj'aan itu akhirnya dibenarkan dibahas,MP pembangkang masih terus berbahas.

7. So, jika MP PH bantah isu subjudice ke atas RUU 355, itu bukan sahaja diibenarkan malahan legal n proper. Ini kerana ada saman ke atas Speaker di mahkamah di Malaysia dlm isu Ruu 355 tsbt.Berdasarkan Peraturan 36 ( 2 ) Standing Orders x boleh bahas sebab sub judice.

8. Meskipun Yb Temerloh dan Pas tak pernah persoal kptsn Speaker yg x benar MP bangkit isu 1MDB kerana ada kes DOJ ke atas isu 1MDB di USA ( bukan di Malaysia ) tapi speaker telah putuskan MP x boleh bahas isu 1MDB dlm Parlimen kerana alasan sub judice.Jadi bila MP PH jug bangkit isu sub judice dlm isu Ruu 355..di mana salahnya? Itulah org panggil precedent yb temerloh..ada faham kah ?

Hanipa maiden 
Mp sepang

13 Responses to " Maaf Yb Temerloh, saya rasa anda benar benar keliru."

  1. Come on lawyer hanipa.. memang benar isu 1MDB punyai alasan sub judice.. sedangkan isu RUU 355, mahkamah sudah buat keputusan awal menolak bantahan yg dibuat oleh satu pihak.. jadi ianya boleh terus dibentang.. rasa2 alasan yg sama telah pun diberikan oleh speaker sebelum ini.. harap betulkan saya jika silap..

    ReplyDelete
  2. Mereka kini sudah selesai Seminar Pemikiran TGNA.. ada soalan yg mudah je.. apakah mereka menyokong atau mereka menentang ataukah mereka tidak bangkitkan langsung akan Enakmen Akta Jenayah Syariah Negeri Kelantan (yg kemudiannya diikuti di Terengganu) yg telah dimulakan sendiri oleh arwah tu? Dgn erti kata lain, Enakmen ini sebenarnya termasuk sebahagian dari pemikiran arwah TGNA juga.

    Diharap ada pihak boleh bagi info samada Enakmen Jenayah Syariah Negeri Kelantan termasuk juga dalam skop perbincangan seminar tersebut. Kalau ada alhamdulillah. Tapi kalau tidak langsung dibincangkan, bermakna PAS sekarang sedang berhadapan dgn para musuh yg berpura2 kononnya menyanjung pemikiran TGNA!

    Tadi sempat jengok sekejap live stream tersebut; tak nampak pulak Ustaz Ahmad Awang menyalahkan TGHH dalam isu kerajaan perpaduan @ UG di Perak.. cuma yg dibangkitkan hanyalah perbezaan pendapat antara TGNA dan TGHH. Arwah TGNA kata beliau tidak punya kuasa utk buat keputusan dan menyerahkannya kpd Presiden PAS. Bila Presiden ditanya mengenai UG di Perak, jawaban TGHH ialah dia terbuka ikut apa yg terbaik namun hendaklah berurusan dgn Pesuruhjaya PAS Perak terlebih dahulu. Jadi di mana silapnya TGHH dalam isu tersebut. TGNA serah kpd TGHH dan TGHH pula serah kpd UAA.. So kalau UAA tak bersetuju tidaklah menjadi masalah!

    Tapi yg diheboh2kan selama ini ialah TGHH yg hendakkan sangat UG di Perak. Harap persepsi sebegini dapat dihindarkan di masa hadapan demi mengelak fitnah dari terus berleluasa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. isu ug ada diceramahkan oleh penceramah lain sekarang dalam Amanah.

      kisah bagaimana seorg pemimpin tertinggi pas menelepon pas perak supaya bergabung dgn umno utk jatuhkan PR.

      secara umumnya UG itu tidak semesti pas bergabung dgn bn, tp boleh jadi kerajaan campuran.

      hal yg sama berlaku diselangor. tetapi diselamatkan oleh 2 org adun pas yg bersama Amanah sekarang.

      kedua2nya dizaman TGHH sebagai presiden.

      Delete
    2. Mungkin saya boleh bersetuju dgn tuan makofsa.. apa yg berlaku ada yg tak boleh dinafikan.. namun begitu kisah yg berkisar di negeri Perak waktu itu, saya tak pasti jika ada dibincangkan mengenai kesahihan Perjanjian Pangkor 2. Kemungkinan besar tidak melibatkan almarhum tapi saya yakin tidak juga melibatkan TGHH sebagai Presiden.

      Delete
  3. Tuan baca atau dengar kenyataan TGNA yang bersetuju tentang UG di mana tu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf. saya tak tulis pun TGNA bersetuju dgn UG..

      Delete
    2. Malah saya amat bersyukur kerana kini telah tahu duduk cerita sebenar dari mulut UAA sendiri mengenai UG di Perak.

      Namun jika kita melihat perkembangan terkini di mana dgn jelas PKR dan DAP amat menentang RUU 355 walaupun sebelum ianya dibentangkan, kelihatannya memang tidak salah idea UG ditimbulkan suatu waktu dulu..

      Delete
    3. 1mdb tak dibenarkan bahas diparlimen sbb ada tindakan mahkamah diAMERIKA sinun.

      tp ruup ini boleh pula dibahas diparlimen wlpn dah ada tindakan mahkamah diMALAYSIA sini.

      yg kecoh ialah knp ada dual standard?

      akhir kalam - yg menang umno, yg jadi bangang ialah pas. sbb MIC MCA pun awal2 lg dah tau usul akan ditangguhkan.

      gegak gempita diluar parlimen pas hasut umat supaya sokong ruup, siap cop kafir, siap demo; tup2 bila speaker tangguh, mp2 pas senyap!?

      mcm mana nak lulus. sudah 3 kali tangguh.

      oleh itu, berhenti menipu rakyat dan diri sendiri. kamu tau apa yg kamu buat; kamu tau hukum perbuatan kamu itu.

      Delete
    4. 1mdb tak dibenarkan bahas diparlimen sbb ada tindakan mahkamah diAMERIKA sinun. (BETUL)

      tp ruup ini boleh pula dibahas diparlimen wlpn dah ada tindakan mahkamah diMALAYSIA sini.(SALAH! KERANA KES DAH SELESAI BILA MAHKAMAH TELAH MEMBATALKAN PERMOHONAN MENYEKAT RUU 355 DARI DIBENTANGKAN DI PARLIMEN)

      yg kecoh ialah knp ada dual standard? (TAK BETUL)

      akhir kalam - yg menang umno, yg jadi bangang ialah pas (YANG BARUA DAP IALAH PAN). sbb MIC MCA pun awal2 lg dah tau usul akan ditangguhkan.

      gegak gempita diluar parlimen pas hasut umat supaya sokong ruup, siap cop kafir, siap demo; tup2 bila speaker tangguh, mp2 pas senyap!? (BAGI PELUANG RAKYAT BUKAN MUSLIM DAN MUNAFIK AGAR LEBIH MEMAHAMI ISI RUU 355)

      mcm mana nak lulus. sudah 3 kali tangguh. (NAK LULUS PUN BELUM TENTU LAGI BERGANTING KPD UNDI MP ISLAM DAN MP MENGAKU ISLAM)

      oleh itu, berhenti menipu rakyat dan diri sendiri. kamu tau apa yg kamu buat; kamu tau hukum perbuatan kamu itu. (NAK MERTABATKAN HUKUM ALLAH DITUDUH MENIPU TAPI SI KAFIR MEMPENGERUSIKAN MESYUARAT BELEK FATWA DIANGGAP BERJASA KPD ISLAM?? BANGANG NI!)

      Delete
  4. Ulama PAS ni tunjuk dia tahu dan faham semuanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SO APA YG ULAMAK PAN FAHAM SETELAH KENA KELENTONG DALAM PERJANJIAN PANGKOR 2!

      Delete