Terkini

AKTA 164, USTAZ RIDUAN MD NOR JANGAN MERAPU

JANGANLAH MERAPU KAWAN!
(Respon Kepada Tulisan Riduan Md Nor - AJK Pas Pusat)

Dalam tulisannya, Riduan Md Nor (RMN) menyerang Amanah secara merapu berkaitan isu pindaan Akta 164, apabila dia berkata pindaan akta itu membahayakan kepentingan umat Islam di negara ini, dan Amanah menyokongnya.

Antara merapunya ialah:

KATA RMN 1
Antara bahaya yang bakal menjelma ialah seorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak mengharuskan secara terus menjadi orang Islam. 

RESPON
i. Jika anak itu dilahirkan oleh ibubapa Islam, anak itu terus jadi Islamlah. Mana ada dalam akta itu peruntukan sebaliknya. 

ii. Peruntukan yg dicadangkan akan dimasukkan ialah, jika anak bawah umur yg salah seorang ibu bapanya memeluk Islam, anak itu tidak terus menjadi Islam.

iii. Tetapi, seksyen itu ditarik balik. Jika tidak ditarik balik sekalipun, seksyen itu dibuat demi maslahah anak di bawah umur itu iaitu mendapat kasih sayang dan penjagaan yg sepatutnya.

KATA RMN 2
Orang bukan Islam tidak dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. 

RESPON
i. Mana boleh berlaku orang bukan Islam yg nak berkahwin dgn orang Islam tak perlu masuk Islam. Sebab orang Islam yg ingin berkahwin perlu membuat permohonan. 

ii. Jika orang Islam memohon utk berkahwin dgn orang bukan Islam, permohonannya akan ditolak. Macam mana perkahwinan akan berlaku jika permohonan ditolak?

KATA RMN 3
Tetapi, orang Islam hendaklah dibenarkan keluar dari Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

RESPON
i. Orang Islam yg ingin keluar Islam perlu mengemukakan permohonan kepada mahkamah. 

ii. Wujudkah undang-undang yg menghendaki mahkamah membenarkan orang Islam untuk keluar Islam jika ingin berkahwin dgn non muslim?

KATA RMN 4
Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak. 

RESPON
i. Jika anak masih di bawah umur dan yg memeluk Islam adalah ibunya, maka anak itu akan tinggal dgn ibunya yg Islam.

ii. Jika pihak yg memeluk Islam adalah bapanya, anak bawah umur itu akan tinggal bersama ibunya walaupun ibunya belum Islam sebab tempat seorang anak adalah bersama ibu demi kepentingan kehidupan anak.

iii. Bapanya yg Islam hendaklah terus menyara anak itu, mengambil berat dan mendidik anak itu supaya terpikat dgn Islam setelah dia berhak memilih agamanya sendiri.

iv. Di sinilah peranan bapa sangat diperlukan dalam dakwah. Dan jika bapa berupaya menampilkan akhlak yg baik, anak itu akan terpikat dgn keislaman bapanya.

KATA RMN 5
Bahkan orang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seseorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

RESPON
i. Bukan diberikan hak menuntut harta pusaka tetapi hak menuntut harta yg diperolehi bersama semasa perkahwinan. 

ii. Harta sepencarian itu hendaklah diagihkan secara adil antara pasangan suami isteri itu. Nafkah anak mesti ditanggung oleh bapa.

iii. Jika timbul pertikaian tentang harta pesaka, rujukannya adalah mahkamah syariah.

KATA RMN 6
Dengan kelulusan pindaan ini, bererti kekalahan besar terhadap kepentingan Islam dan kemenangan moral buat pembenci Islam di negara ini. 

RESPON
i. Kenapa Riduan kata Islam kalah besar? Jika Pas yg kalah undian dlm parlimen, itu kekalahan Pas bukan kekalahan Islam. 

ii. Pas kalah tak semestinya Islam kalah. Riduan rasa hanya Pas saja yg berjuang Islam? 

iii. Pindaan ini memberi ruang Islam dipandang hormat oleh orang lain apabila orang Islam menunaikan hak dan tanggungjawabnya dgn sempurna.

iv. Ini kemenangan Islam dalam tenpoh jangka panjang bukan kekalahan.

KATA RMN 7
Selepas ini, satu demi satu hak umat Islam terlucut, ditarik, ditukar dengan memberikan pelbagai kelebihan buat sesiapa untuk murtad, menukar agama, dan mengikis hak terutama penjgaan hak terhadap anak-anak.

RESPON
i. Paranoid! Pindaan ini tidak melucutkan hak orang Islam bahkan memartabatkan mahkamah syariah serta membantu perkembangan dakwah dan memperkukuh hubungan antara muslim dan non muslim.

ii. Kelebihan utk orang murtad? Murtad berlaku walaupun tanpa pindaan akta ini, bahkan semenjak zaman Nabi lagi murtad berlaku. 

iii. Orang murtad tidak pernah mendapat tempat istimewa dalam mana-mana masyarakat. Bagaimana boleh dikata pindaan akta ini kelebihan untuk mereka?

iv. Murtad tiada kaitan dgn akta tapi berkaitan dgn perangai orang Islam yg gagal dalam dakwah dan akhlak mereka utk menonjolkan keindahan dan rahmat Islam.
 Sumber FB Ustaz Zol.

5 Responses to "AKTA 164, USTAZ RIDUAN MD NOR JANGAN MERAPU"

  1. sy menunggu jawapan... akhirnya jumpa... terbaekkk

    ReplyDelete
  2. ALHAMDULILLAH..TERBAIKK USTZ ZOL

    ReplyDelete
  3. Tulisan riduan telah berlegar2 didlm whatsapp.. sesiapa yg baca berdetik hatiƱya.. mengiya kenyataan riduan.. ianya menjadi fitnah..niat riduan hendak membela islam.. sdgkan dia sendiri tak memahami apa yg di luluskan di perlimen..dosa2 alam maya.. sentiasa berlegar..dosa tetap tercatat pehak yg memulakan fitnah itu...

    ReplyDelete
  4. dh kata ostad PAS tk faham undang2. lebihnya nk membelasah musuh politik. Bahasa undang2 perlukan huraian dpd ahli undang2.

    tgk berapa byk sudah malulah islam ini mcm.

    islam tk boleh diperjuang dgn semangat semata2. kena ada ilmu dan nasihat professional.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau pan faham undang2 pastilah mp pan dah bangun berhujah masa pembentangan ruu 164.. tapi mana berani kan? Nanti si kafir lahanat jeling duduk balik..

      Delete