Terkini

Hj Hadi yang buta sejarah.

Haji Hadi tak tahu sejarah Parti Amanah Negara.Boleh kata ditubuh atas restu DAP.
Diharap Hj Hadi bacalah tulisan Dr Mujahid ini.

AMANAH MENJUNJUNG RAKYAT, BUKAN LAHIR DARI KEHENDAK SENDIRI TETAPI ATAS PERUNDINGAN RAKYAT DENGAN MASYARAKAT MADANI

AMANAH tidak lahir atas kehendak sendiri tetapi kelahirannya atas perundingan rakyat dan masyarakat madani. AMANAH tidak mahu bermula dengan langkah awal yang tempang walaupun para peragu sentiasa pesimis. Saya tidak bermaksud para peragu terdiri daripada golongan pencacai kerana pencacai tidak termasuk dalam kategori peragu, pencacai adalah pencacai. 

2.   Sememangnya dua tahun adalah ukuran yang tidak adil untuk bercakap tentang kejayaan tetapi sebagai sebuah parti politik kejayaan ditakrif secara relatif. Pertama kejayaan awal dinilai dari sudut teras yang diyakini oleh sesebuah perjuangan, contohnya AMANAH punya prinsip membela semua kaum, bangsa dan agama kerana sifat kerahmatan yang diyakininya. Ini adalah kejayaan awal dalam suasana kebangkitan perkauman sempit dan pelampau agama.

3.   Sesebuah parti di Malaysia tidak mungkin menang secara solo. Kerjasama poltik menjadi kewajiban jika parti itu mahu secara serius memimpin negara. Parti yang mendabik dada dirinya mampu menang secara solo hampir boleh di kategorikan sebagai parti picisan. Dalam konteks ini AMANAH telah berjaya menghidupkan semula Pakatan Rakyat dengan jenama baru ,'Pakatan Harapan'. Kerana itu dari awal lagi AMANAH punya visi jelas memimpin negara secara praktikal.

4.   Kejayaan seterusnya ialah  AMANAH bukan sekadar pentaqlid buta politik, tetapi ia lahir dengan roh islah dan tajdid. Parti ini terpaksa mencabar status quo yang berligar dalam kerangka politik Islam sendiri. AMANAH mendefinasikan semula hubungan Islam dan Demokrasi lalu tanpa ragu menerima dan membawa idea politik Muslim Demokrat. Implikasinya ialah segala penghujahan politik AMANAH berpijak pada orbit perlembagaan negara, proses demokrasi dan mendahulukan keutamaan negara. Konsep ini bukanlah ciptaan baru tetapi ia sebahagian daripada tradisi ijtihad dalam medan siasah yang boleh berubah-ubah.

5.   Kejayaan AMANAH juga diukur daripada kejayaannya menginstitusikan Fiqh ad-Daulah lewat konsep kewarganegaraan dan perundangan negara. AMANAH tidak terikat dengan Fiqh Daulah secara tradisional dan melaksanakanya mengikut sejarah secara totok tetapi mengambil nilai-nilai teras seperti keadilan, kesaksamaan dan kebebasan insan mengikut konteks terkini.

6.   Demikianlah kejayaan awal AMANAH yang telah menarik minat ramai pihak. Dengan kejayaan awal inilah juga AMANAH bercita-cita memimpin negara Malaysia bersama rakan- rakannya yang berkongsi harapan yang sama.

Selamat berkonvensyen di Alor Setar.

Dato' Dr Mujahid Yusof Rawa
Naib Presiden AMANAH
Ahli Parlimen Parit Buntar
20.10.2017

29 Responses to "Hj Hadi yang buta sejarah."

  1. Kalau benarlah penubuhan parti pan atas perundingan rakyat dgn masyarakat madani, mana perginya rakyat berkenaan pada perhimpunan klepetkorasi tempoh hari? Apakah kita dikatakan masyarakat madani bila kita menyokong pihak yg bersekongkol dgn penganjur pesta arak secara terbuka?

    Sudah2lah tu nak klepet majoriti rakyat melayu islam.. kami dah lama boleh baca taktik yahudi kamu malah sejak sebelum muktamar pas 2015 lagi..

    Sekian .. tak larat dah rasanya nak ulang2 hujah setiap kali pan keluarkan hujah longgar lagi lemah.. minyak tolong cari hujah2 yg baru mana tahu org umno akan terpedaya dan boleh sokong pan pula kali ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang mendatangkan fitnah kepada orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan, kemudian mereka tidak bertaubat, maka bagi mereka azab jahannam dan bagi mereka azab (neraka) yang sangat pedih”. (Q.S. al-Buruj: 10)

      Delete
    2. Antara fitnah2 mereka:

      90 juta
      Akaun affin
      UG
      Mimpi TGNA 15x
      Separuh ahli pas akan keluar pas
      Dan banyak lagi..

      Delete
    3. Dah terbukti ke fitnah???

      Ke kau sedapkan hati sendiri???

      90 juta kes belum bermula lagi kau kata fitnah??? Otak kau kat mana???

      Akaun affin??? Kau yang kata pegawai bank beri kepada Husam!!! Dah pegawai bank beri pada Husam bukti, itu fitnah ke???

      UG, kantoi ada banyak bukti siap ada video lagi aku boleh beri beberapa link youtube. Kalau ada bukti fitnah ke???

      Mimpi TGNA 15x??? Apa isu kau??? Hadi Awang mengaku mimpi jumpa Rasulullah lagi siapa pun tak kecoh!!!

      Aku pun tak tahu apa salahnya mimpi!!! Adakah mimpi tu maksiat???

      Memang separuh ahli PAS keluar PAS. Gentle lah!!! Berapa banyak cawangan PAS ditutup!!!

      Tempat aku pun dah tutup cawangan PAS. Tak ada pulak kita bising2!!!

      Yang Dato Taki mengaku sebulan kemasukan ahli baru 30,000 pun kita tahu menipu!!! Kami dulu memang datang daripada PAS lah. Tahu siapa pemimpin buat kerja dan auta!!!

      Banyak lagi apanya????

      Adakah termasuk fitnah di Pulau Pinang tak boleh azan???

      Ataupun fitnah di Pulau Pinang ada pesta LGBT di hotel???

      Ataupun fitnah tanah di Salor milik PAS sedangkan dalam carian Pejabat Tanah dan Galian pemilik tanah tu bukannya PAS!!!

      Siapa yang fitnah siapa ni???

      Kalau jadi walaon mesti jadi bodoh jugak ke???

      Kalau cerdik sikit tak boleh???

      Delete
  2. Ramainya penyokong bukan bukti kebenaran, Quran sendiri pun menyebut an sedikit sahaja hamba hamba ku yang bersyukur

    ReplyDelete
  3. Ramainya penyokong bukan bukti kebenaran, Quran sendiri pun menyebut an sedikit sahaja hamba hamba ku yang bersyukur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takkan sokong parti lain yg bersekongkol dgn penganjur pesta arak boleh dikatakan bersyukur.. keh keh

      Delete
    2. Takkanlah di Terengganu tempat majoriti orang Melayu Islam ada pesta arak hadi presiden pas membantah dalam hati je boleh dikatakan bersyukur... keh keh

      Delete
  4. Lama ambo tak baca komen dr wan rosli. Dio ni ada lagi ko ?

    ReplyDelete
  5. Perpecahan Pas adalah malapetaka buat parti agama itu. Pas sedang menuju laju ke laut. Rakyat kini lebih rela buang Pas dari lanskap politik negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa kata berpecah..? Kalau sebuah pertubuhan ada 360 (ruu355 - 360K) org dan yg keluar hanya 6 (klepetokrasi - 6K) orang, dah boleh dikatakan berpecah ke? Kalau ikut gandaan ianya 60 kali ganda.. jangan lupa 6K tu pun campuran pan, pkr dan ppbm.. katalah setelah dibahagi 3 parti, pan cuma dapat tarik 2K org shj... jadi 360K vs 2K shj bermaksud cuma 2 org shj keluar parti drpd 360 org.. maka kesimpulannya bilangan lebihan pas vs pan kini adalah sebanyak 180 kali ganda.. faham ke idak ni samdol?.. Buat malu dap dan pan aje..

      Delete
    2. Lan jeniang, aku respek jugak kau sbb kau berani bg nama.. so, aku boleh berbahas dgn kau.. ahli pan yg lain takde telor bro..

      Delete
    3. Kau respek pasal nama je??? Aku tak respek dengan kaulah macam tu, pondan tak berani bubuh nama hahahah!!!

      Sebenarnyakan, kau sekolah tahap apa dulu?? Apa yang kau merepek kat atas???

      Klepetrokasi tu bermaksud klepet duit rakyat 90 juta ke hahahaahahahahahah!!!!

      HAdi dah senyap sekarang pasal 90 juta??? Tak berdebar-debar nak mula bicara ke hahahaha???

      Delete
  6. An Anonymous, ni nama ungka mana? Bg le nama penuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohd nasir tok sah bg alasan utk tidak sahut cabaran aku.. hanya aku sorang je yg pakai nama An Anonymous, maka jom kita berhujah.. sila bentangkan 4 isu tu dulu.. aku nak jawab satu per satu..

      Delete
    2. Kau hujah apa, tiap2 kali hujah kantoi hahahaha!!!

      Budak tak sekolah memang macam tu!!!!

      4 isu konon, satu isu pun aku tak pernah tengok kau menang hahahaha!!!

      Exco kafir zaman kerajaan PAS Kedah belek fatwa, kau taknak memunafiqkan atau mengkafirkan Ustaz Azizan ke hahahah!!!!

      Satu ayat al-Quran, hadis, pendapat ulama, atau statistik pun aku tak pernah tengok kau petik, fakta pun tak ada, bodoh piang je, nak berhujah???

      Bodoh piang budak ni!!!

      Delete
    3. Dia ingat bila dia timbulkan isu pasar dia dah tak payah nak jawab pasal akaun affin.. org pan boleh lah dia klepet.. dasar mat klepet kaki subahat.. keh keh

      Delete
    4. Dah cut and paste nampak, dah buntu ke dah jadi bodoh, opps kau tu memang bebal semulajadi ahahahah!!!!

      Lari isu lagi, dah macam zamihan al-lari pulak dah hahahahaha!!!!

      Delete
    5. Kau ingat isu affin yang kau pun tak tahu pangkal butir kau ingat kau tak payah jawab pasal isu-isu di bawah:

      1. Isu pasal bontot tertonggeng

      2. Isu hadi membantah dalam hati pesta arak

      3. Isu hiv akibat lgbt meningkat di Kelantan

      4. Isu pas suruh orang keluar bukan tanah pas

      5. Isu pas beli tanah pada perempuan dalam idah yang masih dalam pertikaian dengan waris-waris

      7. Isu exco kafir kerajaan PAS Kedah belek fatwa macam exco Pulau Pinang

      8. Isu PAS rembat tanah orang asli

      9. Isu PAS nak rembat tanah orang kampung

      10. Isu UG

      11. Isu kau bodoh mengkafirkan hukum Islam hahahahahaahahah!!!!

      Tuduh kafir dan munafik pada orang, sampai hukum Islam kau kafirkan hahahahahahahaha!!!!

      Kau lari tajuk pun aku tak hairan lah!!!

      Orang bodoh macam kau, cerita macam2 akhir makan diri sendiri hahahahaahhahaah!!!

      Kau ingat akaun affin tu tak ada dengan SR ke???

      Punyalah bangang budak ni. Sekolah dahlah tak tinggi, kaedah hukum Islam pun dia kafirkan!!!

      Tak habis lagi pulak tu hahahahaha!!!!

      Tunjuk lagilah bodoh kau!!! Semakin kau tunjuk kau tu tak cerdik semakin taksub kau dengan hadi, semakin ramai orang yang baca meluat dengan kau hahahahahahah!!!!

      Delete
  7. Kantoi: PAS guna komisyen balak untuk beli Wisma Tok Guru

    Kelulusan kawasan balak seluas 5,500 ekar kepada tiga buah syarikat yang dimiliki orang yang sama didedahkan sebagai modus operandi untuk membiayai pembelian tapak Wisma Tok Guru.

    Pengerusi Pakatan Harapan Kelantan, Datuk Husam Musa berkata, beliau dimaklumkan secara jauh bahawa salah seorang ADUN Kelantan telah mengutip sejumlah wang daripada pengarah syarikat yang terlibat. Sebahagian wang inilah telah digunakan untuk membayar tapak tanah Wisma Tok Guru, katanya di majlis dialog di Lakloh Kuala Krai malam tadi.

    Beliau mempersoalkan apakah asas 5,500 ekar hutan Kuala Pahi diluluskan kepada tiga syarikat yang dimiliki oleh orang yang sama. “Khazanah hutan dan tanah untuk perladangan baharu negeri Kelantan semakin pupus. “Kelulusan baharu sepatutnya dibuat secara tender terbuka yang telus demi meningkatkan hasil negeri untuk faedah rakyat Kelantan.

    “Juga dengan cara memilih syarikat yang layak dengan kemampuan kewangan yang tidak diragui bagi mengelakkan kroni dan Ali Baba mengambil kesempatan mengaut kekayaan dengan mudah atas harta rakyat,” katanya. Lebih penting lagi menurutnya, hutan dan tanah yang semakin berkurangan di negeri itu patut diutamakan kepada rakyat jelata untuk dibangunkan demi meningkatkan ekonomi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha, PAS parti klepet duit rupa-rupanya hahahahahahah!!!! Makan duit balak hahahahha!!!

      Patutlah lawan di mahkamah dengan orang Asli pun kalah!!! Tak berkat hahahahaha!!!

      Lupa satu lagi isu, staff harakah tuduh the vocket buat iklan lucah akhirnya staff harakah sendiri kantoi tengok blue hahahahahaha!!!!

      Patutlah tengok blue, ketua pengarah harakah tengok porno di Jerman!!!

      Guru kencing berdiri, murid kencing berlari, tak berkat hahahahaha!!!

      Macam ni cerita pejuang Islam hahahah!!!

      Kena bodoh jelah!!!

      Delete
  8. Mangkok walaon,

    Berlambak2 isu pun kau tak boleh jawab, kau nak cerita pasal isu akaun affin hahahahahah!!!

    Okaylah kesian dengan kau, semua isu pun kau tak boleh jawab, konon isu affin jelah yang kau agak2 boleh menang macam tu hahahaha!!!

    Tajuk kat atas lain tulis lain patutlah budak ni tak pandai kat sekolah dulu hahahahah!!!!

    Kau kata Husam pakai kaedah kafir, kau beri hujah kau, aku tunggu!!!!

    ReplyDelete
  9. Berharap sangat agar dia tak menghampakan pendokong PAN agar segera tunjukkan bukti akaun affin agar pendokong PAN tidak lagi kelihatan bodoh walaupun pd hakikatnya memang dah bodoh.. keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Berharap sangat agar kau dapat buktikan kaedah yang husam pakai adalah kaedah kafir hahahahaaa

      2. Berharap sangat agar kau dapat buktikan hadi membantah pesta arak di Terengganu hahahahaha

      3. Berharap sangat agar kau dapat buktikan kau tak munafiq atau kafirkan ustaz Azizan kerana exco Kerajaan PAS Kedah yang kafir belek fatwa hahahahahahaha

      4. Berharap sangat agar kau dapat buktikan bahawa lot gerai pasar tonggeng bontot tak menambah bilangan pengidap HIV akibat gay di Kelantan hahhahaahhaha

      5. Berharap sangat agar kes di London berjalan segera supaya hadi kantoi kebas duit 90 juta hahahahahahahaha Padan muka kau!!!!

      Kau sendiri bodoh sekolah tak pandai ada hati kata orang lain bodoh!!!!

      Selama ni kau berdebat pun kena balik diri sendiri, kau nak suruh hadi tersampok penyakit kau ke hahahahahahah!!!!!

      Aku gembira je bila hadi kantoi!!!!

      Orang kafir belek fatwa apa cerita??? Kenapa kau tak kafirkan atau munafiqkan Ustaz Azizan pulak??? keh keh

      Bodoh budak ni. Agaknya banyak makan semut ahhahahahahhaha!!!!! Keh keh

      Delete
  10. Walaon an anonymous suruh tunjuk bukti??? Aku nak tergelak gila!!!!

    Aku cabar dia beri hujah itu je yang dia boleh keluarkan hahahahahahahaha!!!!

    Siap kafirkan prinsip perundangan Islam pulak tu hahahahahahhaa!!!!

    Ya Allah, aku nak je doa dia hidup dalam kejahilan. Sebab orang2 bodoh macam nilah buat buat tempat berniaga sama besar dengan jamban hahahaha!!!

    Mintak bukti pulak kes baru berjalan di mahkamah hahahahaahahahaa!!!!

    Kau kena karang kau sakit!!!!

    Cerita pasal malu pulak dah hahahahahaha!!!!!

    Cuba kau cakap pada aku ayatollah hadi membantah dalam hati pesta arak kau tahu ke malu???

    Kau tuduh lgbt sana-sini negeri pemerintahan PAS sendiri banyak gay kau tahu ke malu???

    Dulu kau cakap DAPigs sekali Allah laknat PAS sebagai PIGS kau tahu ke malu???

    Berapa banyak kemaluan kau daa masih minta nak dimalukan lagi!!!!

    Patutlah doa PAN jahanam PAS sendiri yang jahanam, kaki maksiat tak tahu malu!!!!!

    Kau kata Exco Kafir tak boleh belek fatwa, exco kafir di bawah kerajaan PAS Kedah belek fatwa jugak kau tahu ke malu???? keh keh

    Bila di dalam perbicaan SR tunjuk akaun Affin tu checkmate hadi, memang mampos masuk hospital sakit jantung la, walaon minta hadi cepat mampos!!!!

    Aku memang nak tergelak bodohnya budak ni Na'uzubillah!!!!

    ReplyDelete
  11. Aku tak tujukan kpd sesiapa hujah bernas aku ni.. mula2 aku sangka dia bijak sangat temberang sana temberang sini.. ni mesti sedara kembar dgn mat klepet ni.. keh keh..

    Nak suruh org keluar dari zon bangang konon tapi rupanya dia sendiri dah lama dok dalam zon bangang.. cut and paste pun tak reti nak dibezakan dgn copy and paste..keh keh

    Mulai hari ni aku gelarkan org tu sbg nibodo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang walaon PAS kaki gelar!!!!

      Kau cakap aku apa walaon PAS tak gelar???

      Munafik, kafir, syiah, khawarij, wahabi, wasabi dan lain-lain!!!! Setakat nibodo tu apa sangatlah!!!

      Memanglah kau kena keluar zon bangang pasal kau tu bangang sangat!!!!

      Isu kafir belek fatwa untuk orang mukmin pun kau dah salah!!!

      Fatwa tu untuk orang muslim ke mukmin???

      Kau boleh beza tak muslim dengan mukmin???

      Cut and paste kau bising yang kau orang Islam dengan orang beriman pun tak boleh beza apa cerita???

      Fatwa untuk orang mukmin konon!!! Punyalah bangang!!!

      Gelarlah lagi, yang aku tahu kau tak pernah nafikan kau sekolah tinggi hahahahaha!!!

      Lepas tu nak panggil orang bodo hahahaha!!!

      Tak sedar diri!!! Diri sendiri bodoh tak ada pelajaran, kaedah perundangan Islam kau kafirkan, punyalah bodoh nak panggil orang lain bodoh hahahahahahahahahaa!!!!

      Bodoh punya walaon tak ada pelajaran, menipu serupa dengan walaon-walaon yang lain!!!

      Aku ingatlah walaon, memang tarbiah PAS jadikan orang bodoh, buat pasar tonggeng sama besar dengan jamban hahahahahahahaa!!!

      Tak reti tambah pendapatan negeri, klepet balak hahahahahahahahaha!!!!

      PAS kaki klepet hahahahaahaha!!!

      Kalau kau panggil aku nibodo, aku pun nak gelarkan kau sebagai nibabi hahahahahahah!!!

      Kan ke PAS tu PIGS hahahahahahah!!!!

      Babi je yang bodoh tara tu hahahahahah!!!

      Kan nibabi!!!!

      Delete
  12. Kau ni bodohlah anonymous,

    Mengaku hujah kau bernas hahahahahahah!!!

    Mengkafirkan kaedah perundangan Islam bernas ke hahahahahahhaha!!!

    Sebab tu orang kata taksub tu datang dengan bodoh!!!

    Sampai mengkafirkan sistem perundangan Islam, tak salahkan mulai hari ini aku gelar kau nibabi???

    Babi je perangai jelek macam ni hahahahahahaha!!!

    Allah tak pernah larang orang bukan Islam belek al-Quran kitab teragung umat Islam, kau boleh halang orang belek fatwa!!!!

    Apasal kau bodoh sangat mengharamkan yang halal???

    Adakah kau layak bergelar NIBABI???

    HAHAHAHAHAHAHAH ORANG BANGANG MEMANG MACAM NI, SEMUA ORANG KATA DIA BODOH, DIA SENDIRI MENGAKU BERNAS HAHAHAHAHAHHAHAH!!!!

    BANGANG PUNYA MANUSIA!!!

    ReplyDelete