MALAYSIA AMANAH KITA

MALAYSIA AMANAH KITA
Terkini

Allah jadikan manusia pelbagai bangsa.

Allah jadikan manusia berbagai-bagai bangsa untuk saling berkenalan.

Salam semua.

Apa sahaja ciptaan Allah di dunia ini adalah sebagai petunjuk dan dalil bagi menjuruskan manusia ke arah mengenali-Nya serta mengabdikan diri kepada-Nya , juga mengenali di antara makhluk sesama makhluk. Allah menerangkan di dalam wahyu-Nya bahawa Allah jadikan manusia berbagai-bagai bangsa dan suku supaya mereka saling kenal mengenali di antara satu sama lain.

Firman Allah bermaksud:
"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal".
Surah al.Hujurat (13)

Manusia wajib mengenal Allah sebab itulah segala kemudahan dan wasilah ke arah itu disediakan oleh Allah bukan sahaja sekadar wahyu yang telah disampaikan kepada Rasul-Rasul-Nya, malah lebih daripada itu , terpulanglah kepada manusia untuk memikirkannya.

Allah menjadikan manusia berbagai-bagai bangsa yang memliki wajah dan jasmani yang berbeza-beza di antara mereka sesama bangsa dan juga di antara bangsa-bangsa yang lain, orang Melayu berbeza fizikalnya dengan orang Cina, India, Siam, Arab dan lain-lain. Orang Melayu sesama Melayu pula berbeza wajahnya sesama mereka, walapun berasal dari satu bangsa, demikian juga dengan bangsa-bangsa lain, bukan sahaja wajah atau muka malah suara, bahasa yang digunakan, makanan, pakaian dan lain-lain aspek pun berbeza, semuanya ini adalah untuk menyenangkan manusia berkenalan sesama mereka.Kalau wajah dan warnanya serupa tentulah menyusahkan mereka mengenali di antara satu sama lain yang sama-sama hidup di dalam masyarakat yang begitu besar .Inilah Maha Bijaksananya Maha Pencipta iaitu Allah Tuhan sekalian alam .

Allah menyatakan dan menegaskan bahawa yang paling utama dan mulia ialah orang yang bertaqwa, Islam adalah ajaran yang membawa manusia ke arah tersebut, manusia perlu menghayati ajaran Islam bagi menguruskan diri mereka dan menangani perbezaan-perbezaan yang disebutkan di atas.

________________________


23 Responses to "Allah jadikan manusia pelbagai bangsa."

  1. Hadi Awang tak habis MenGaji atau Hadi Awang pura-pura buat tak tahu dengan Firman Allah SWT tersebut wahai Wan Rosli?

    Malaysia ni....daripada Sultan, PM, Timbalan,ketua Polis, Askar,Hakim, pengarah-pengarah kementerian,Jabatan Agama...ketua nya, semua bangsa Melayu!

    Pasai apa...negara nak jahanam...pii salah kan DAP? Oooohh....pasal, DAP banyak bongkarkan penyelewengan bangsa melayu...patutlah Hadi Awang
    Sedondon dengan Najib!

    ReplyDelete
  2. Baru aku tahu DAP rupa2nya Cina 100%.. Punyalah sayangnya PAN pd DAP sampai kononnya nak bg nmpak TGHH bersalah serang Cina padahal serang DAP... bangang jgk PAN nih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wan rosli...Kamu lari mana2 pun...DAP akan kejar kamu hehehe...



      Delete
  3. Serang peha kiri (DAP) peha kanan (PAN) terasa.. kamcing sungguh.. x perlu nk nafi... org tahu dah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wan rosli...kamu cemburu ke...Hadi Awang sedondon dengan Najib? Hehehe...

      Delete
    2. Cemburu? Malah menakutkan sekiranya kita fikir kembali warna oren yg dipakai oleh sebuah parti yg sedondon dgn sami buddha.. kalau dirujuk TGHH+ Najib.. adakah parti tu+sami buddha.. simple nyer..

      Delete
    3. Mcm2 wan rosli ni, mentang2lah..fobia dengan warna oren..sami buddha pun dia suka kaitkan kahkahkah...

      Mcm biasalah...Puak2 asobiyah kamu tu... memang suka memperjuangan bangsa sahaja. Lain2 buat fitnah dihalalkan hehehe...

      Delete
    4. Hanya pabila kuda tunggangannya lumpuh barulah DAP mudah dijinakkan.. saya x tuduh dan x sebut pun nama mana2 parti yea.. cuma yg disyaki ialah parti yg x de perlembagaan.. tengok!!, masih tak sebut pun nama parti..

      Delete
    5. Kahahkah...komen yang ditayang semula...hehehe...
      Nantilah aku belanje 1 bendera DAP utk pasang di depan rumah kamu hehehe...

      Delete
    6. PAN IBARAT CERMIN DAP..

      DAP KETAWA PAN JUGA..
      DAP MENANGIS PAN JUGA..
      DAP MARAH PAN JUGA..
      DAP SEDIH PAN JUGA..
      DAP TERLUKA PAN JUGA..

      Delete
  4. MasyaAllah, "Ulamak" menyeru kepada perkauamn? Islam ada seruan untuk benci kepada satu2 kaum? Kenapa Hadi mahu umat Islam bersatu menentang DAP? Adakah kerana DAP banyak rasuah dan semua pemimpin2 DAP adalah "billionaire"? Adakah DAP telah membalun RM50 billion saham2 bumiputra yang disepatutnya diagihkan kepada orang2 melayu? Adakah DAP telah menzalimi Kerajaan negeri Terengganu dan Kelantan dibawah PAS dengan menyekat duit royalti dan peruntukan persekutuan?

    Adakah DAP telah mempergunakan duit untuk merasuah pengundi2 dalam PRU yang lepas? Adakah DAP telah memasukkan beratus2 aktivis2 PAS kedalam jail dibawah ISA? Adakah DAP telah mempergunakan duit anak2 yatim untuk mengaut gaji yang besar dan makan angin dan main golf kat US? Adakah DAP telah mengambil tanah milik kerajaan dengan harga yang murah kemudian menjual dengan harga yang mahal kepada Tabung Haji? Adakah DAP telah menjual aset2 strategik negara kepada syarikat2 dari Negara China? Adakah DAP telah mewujudkan satu Dana Pelaburan strategik yang bukan sahaja rugi malah membebankan rakyat dengan hutang sebayak 42 billion?

    DAP dimusuhi kerana Hudud? Eh...bukan ke semalam Hadi kata hudud tu boleh dikemudian kan dan dia (Hadi) bagitau yang dia akan ikut perintah Agong untuk memperkasakan mahkamah syariah je (perintah Allah tu nombor berapa dalam senarai ketaatan dia?). Hudud boleh simpan dalam tong ais yang dia bawak pi mencandat sotong dan bila perlu baru kuarkan balik, kot?

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dgn Timnajib.. cuba bygkan apa yg dah jadi pd tanah melayu yg digezet utk rumah mampu milik pun boleh aja dia jual pd rakan pemaju yg jual rumah banglo kat dia (kes peringkat negeri).. jadi kita kena berfikir se'ngeri' itu jika DAP memerintah negara melalui dominasinya terhadap parti2 dlm PH terutama parti kuda tunggangannya yg sy x berapa ingat namanya..

      Delete
    2. Yg tanah rizab melayu sluruh ngara di gadai tak nmpak..projek tenaga jual kat cina luar tu tak nmpak.porno nmpak lak...kikikiki...last2 trkena dgn ikatan n jadi pasik..kahkahkahkah

      Delete
  5. Sebab tu lah PAS sdg giat berusaha menarik seramai mungkin ahli2 UMNO yg mula mahu berhijrah.. PAS tak perlu memujuk golongan2 yg keluar PAS selepas muktamar 2015 lantaran mereka sudah pun berjumpa dgn para ulamak iaitu jenis yg menjadi dambaan mereka.. hudud tidak diutamakan.. yg penting putrajaya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hudud? Hj Hadi pun dah ketepikan hududlah woi! Hj Hadi kata dia akan taat kat Agong utk perkasakan mahkamah syariah dan tangguhkan hudud (taat kat Allah nomber brp?). Ni apa yang ko masih merepek melaung konon2nya PAS nak perjuangkan hudud ni? PAS nak naik bas pelancongan dan pergi bersiar2 makan angin je. Hudud tah kemana apatah lagi nak berdakwah. Sendiri putar belit pastu sendiri dabik dada konon alim ulamak. Rakyat dah nampak rupa sebenar PAS...sama je dengan muka2 totok UMNO tu! Dia merompak dan merasuah pastu tuduh orang lain pulak!

      Nick.
      cape Tiger.

      Delete
  6. Spt Allahyarham TGNA yg kekal istiqamah bersama PAS sehingga akhir hayat.. itulah yg kami pelajari dari arwah..

    'ISTIQAMAH SEHINGGA KEMENANGAN'

    Kalau tanya kuda DAP apa maksud kemenangan tersebut, pastinya ditafsirkan sbg kemenangan ke putrajaya sptmana tafsiran penunggangnya.. sedangkan kami memahami lebih dari itu.. x payahlah sy jelaskan lebih lanjut.. kerana tafsiran kita pasti berbeza sbb itulah kami tendang mereka masa muktamar 2015!!.. lantaran pemahaman yg berbeza jauh..

    ReplyDelete
  7. Sbb puak kau tu baghal n puak kau yg buta..skrg dh terikat dgn ikatan yg mbuatkn parti kau pasik!!..ingat pas ingat ikatan jadi lah pasik..

    ReplyDelete
  8. Sbb puak kau tu baghal n puak kau yg buta..skrg dh terikat dgn ikatan yg mbuatkn parti kau pasik!!..ingat pas ingat ikatan jadi lah pasik..

    ReplyDelete
  9. PAN IBARAT CERMIN DAP..

    DAP KETAWA PAN JUGA..
    DAP MENANGIS PAN JUGA..
    DAP MARAH PAN JUGA..
    DAP SEDIH PAN JUGA..
    DAP TERLUKA PAN JUGA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS IBARAT IKATAN
      TERIKAT DGN IKATAN PASIK
      KUMAN DI SEBRANG NMPAK
      UMNGOK DPAN MATA TAK NAMPAK
      JADILAH PASIK BILA HUDUD KENA IKAT
      KAHKAHKAHKAH

      Delete
    2. PAS x kisah dikaitkan dgn ikatan kerana mrk kata jika majoriti rakyat nakkan hudud mereka x de masalah.. tapi DAP kata tetap tak nak hudud walaupun 95% rakyat kelantan dan terengganu nak hudud..

      Sekarang aku nk tanya kenapa PAN macam menyinga bila dikaitkan dgn DAP yg dah mmg terbukti pun ada persefahaman ttg hudud sblm ini..?

      Delete
  10. Mrapu kebenda dah sorg ni..sejak bila bila org tak meyingga pun.kesian dgn walakontol yg hancurkn pas..bila masa ikatan ckap gitu..nmpak sngt bodoh walakontol yg putar belit..uupps.trbelit dgn ikatan tu yg jdi ckap pusing n belit..akhirnya jdilah pasik..kahkahkah..

    ReplyDelete
  11. PAS tak akan hancur selagi dipimpin oleh ulamak muktabar.. dgn izin Allah..

    PAN akan hancur tak lama lg.. perlembagaan pun x de tapi nk berjuang konon. Atas dasar apa.. islam ke kafir..?

    ReplyDelete