MALAYSIA AMANAH KITA

MALAYSIA AMANAH KITA
Terkini

Belajar hukum fekah'masa iddah perempuan.

Mari kita belajar tentang waktu masa iddah seorang perempuan.

Masa Iddah Perempuan

Allah menentukan masa iddah isteri yang ditinggal dengan kematian suaminya sebagai penghormatan terhadap masa kehidupan mereka berdua ketika masih hidup. Juga agar isteri tidak melupakan kebaikan suaminya. Masa iddah ini seperti bahagian dari masa berkabung dan belasungkawa terhadap kematian suaminya. 

Apabila suaminya meninggal dunia maka iddah-nya adalah 4 bulan 10 hari untuk semua wanita, kecuali wanita yang hamil dimana iddahnya ialah sampai dia melahirkan bayinya.

Kewajiban isteri yang ditinggal mati suaminya

Seorang isteri yang ditinggal kerana kematian suaminya harus berduka selama masa iddah iaitu dengan meninggalkan pakaian mencolok mata atau hiasan yang menurut adat dan kebiasaan daerahnya termasuk bersolek, baik pada anggota tubuh atau cara berpakaiannya. 

Wanita itu tidak boleh memakai minyak wangi dengan segala jenisnya.Tidak boleh mengenakan pakaian mencolok mata dan berdandan. Tidak dianjurkan memakai pakaian warna hitam tetapi hanya meninggalkan pakaian yang menurut adat adalah sebagai pakaian berhias. Maka boleh saja wanita itu berpakaian biasa selama tidak dianggap sebagai hiasan walaupun pakaiannya berwarna. 

Aktiviti sehari-hari seperti membersihkan badan, berpakaian, menyisir rambut, memotong kuku dan mandi tidak termasuk bersolek, maka dia boleh melakukan aktiviti seperti itu. Dia juga boleh keluar rumah untuk menunaikan keperluannya sehari-hari-tetapi pada malam harinya dia harus menginap di rumahnya.


11 Responses to "Belajar hukum fekah'masa iddah perempuan."

  1. Baru phm bro..ttg calon KK..balu jadi calon ganti suami yg masih merah kubur dia..Allah..4b 10h

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xde masalah besar de...ikut jer sunnah pan...sembelih kambing sekor sebagai kafarah...baiah berjanji pun blh tolak tepi inikan pulak psl kecik camni...x gitu?

      Delete
    2. Salam En Powertrain,

      Baiah mana Encik maksudkan???

      Baiah PAS nak cerai isteri talak tiga ke???

      Delete
    3. En. Powertrain,

      Saya nak bagi analogi, dalam Islam bernazar itu wajib. Saya nak tanya bolehkah kita bernazar kalau kita berjaya mendapatkan sesuatu kita nak berzina???

      Tak boleh dan haram. Maksiat!!!

      Delete
    4. En. Powertrain,

      Dalam Islam, bolehkah kita menceraikan isteri tanpa sebab yang kukuh???

      Tak boleh, menganiaya wanita hukumnya haram!!!

      Sekarang ni bab baiah pula, bolehkah kita berbaiah dengan melakukan maksiat???

      Haram, tak boleh, maksiat???

      Delete
    5. En. Powertrain,

      Sorry typo, Haram, tak boleh, maksiat!!!

      Sekarang baiah tu menganiaya kaum ibu, maksiat ke tak???

      Bagi saya satu nas atau dalil, al-Quran, hadis dan sebagainya yang membolehkan kita bermaksiat menganiayai kaum ibu???

      Delete
    6. En. Powertrain,

      Dalam undang-undang konvensional termasuk berdasarkan Contract Act 1950, perkara ini dipanggil "void ap initio". Batal ketika permulaan lagi.

      Kalau dah batal macam mana nak menguatkuasakan baiah!!!! Hahahahaaaaa bangangnya!!!

      Memang wakil rakyat yang keluar tu cerdik sebab dah tahu PAS buat kerja bodoh!!!

      Dah lah PAS buat kerja bodoh, maksiat pula tu!!!

      Tukar nama partilah, sejajar dengan bodoh dan maksiatnya, Parti bodoh dan maksiat SeMalaysia!!!

      Delete
  2. CALUN BN KUALA KANGSAR NI AHLI UMNO DARI CAWANGAN MANA? KALAU DAH REGISTER AHLI UMNO LE

    ReplyDelete
  3. ni..boleh jadi satu modal politik untuk PAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini blog pas ke? Haiii...baling mike sembunyi tgn

      Delete
  4. Salam En. Powertrain,

    Ini blog sisibukit. Takkan itu pun tak tahu!!!

    ReplyDelete