Terkini

10,000 petisyen selamatkan pokok hujan-hujan.

YB Nga Kor Meng  menunjukkan 10,000 tandatangan  penduduk Taiping protes tebang pokok hujan-hujan.
Pokok hujan-hujan berumur 115 tahun yang akan ditebang jika bangunan gerai cenderamata didirikan.
Penulis juga telah membantah projek yang menjejaskan alam sekitar Taman Tasik Taiping.
Pokok hujan-hujan yang akan musnah jika projek ini diteruskan.Apa punya ahli Majlis ,UMNO,MIC ,MCA dan Gerakan tak bantah projek dalam mesyuarat bulanan mereka. Kena buat petisyen  ,itupun mungkin apabila Nga Kor Meng ,menegaskan satu rapat umum akan dibuat jika projek ini tidak dibatalkan dalam tempoh seminggu.
Kempen kekalkan kehijauan Taman Tasik Taiping telah berjaya . Majlis Perbandaran Taiping  telah membuat keputusan membatalkan projek itu di lokasi asal. Satu lokasi yang lebih sesuai telah dipilih oleh MPT.
 
Dalam satu pertemuan YB Nga Kor Meng dengan YDP Taiping Tuan Shaharum Abd Malik ,Nga Kor Meng memberi tempoh seminggu untuk MPT membatalkan projek NCER itu.Dalam pertemuan itu Nga Kor Meng mengemukakan 10000 petisyen penduduk Bandar Taiping dan kawasan sekitar kepada Tuan Shaharum.
 
Penulis  turut bersama penduduk Taiping dan YB Nga Kor Meng menyampai pitisyen 10,000 penduduk di ruang lobi Wisma Bandaran Taiping.
 
 Jika MPT Taiping tidak membatalkan projek ini, dalam tempoh seminggu bermula 27 Julai, YB Nga Kor Meng menyatakan satu rapat umum besar-besaran akan dibuat .Tapi akhirnya MPT telah beralah dan bersetuju untuk mengekal kehidupan hijau Taman Tasik Taiping.
 
TAIPING: Majlis Perbandaran Taiping telah membuat keputusan untuk membatalkan pembangunan projek pembinaan gerai makanan dan cenderahati berhampiran ikon kawasan hijau yang terletak sepanjang Jalan Pekeliling dan Taman Tasik Taiping.

Sebaliknya, mereka akan mencadangkan dua kawasan pilihan kepada Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) yang bertanggungjawab dalam projek tersebut.

Cadangan kawasan pilihan tersebut ialah di belakang tandas awam di hadapan pusat rekreasi air dan di taman permainan kanak-kanak yang terletak berhampiran dengangelanggang tennis.

Keputusan majlis tersebut dibuat selepas beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan penduduk tempatan menandatangani memorandum bantahan agar pembinaan merancang kembali pembinaan lapan gerai makanan, kedai kraftangan dan cenderamata di Jalan Pekeliling di taman tasik berkenaan.

Walaupun tiada kawasan hutan akan ditebang, mereka bimbang projek bernilai RM3.6 juta yang dilaksanakan NCIA akan ‘mengancam’ alam sekitar dan menebang pokok-pokko hijau sedia ada, terutamanya di kawasan taman tasik yang tertua di negara ini.sumber mStar

0 Response to "10,000 petisyen selamatkan pokok hujan-hujan."

Post a Comment